Svar: Rejser sig op i sengen - 10 mdr.
29. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Katrine
Det er naturligt at drengene har en stor motorisk uro, når de skal sove og at de også finder det underholdende og sjovt at rejse sig og få fat i hinandens hænder.
Det er helt okay, hvis I i en periode, holder dem rolige, hjælper dem til fysisk ro ved at stå hos dem og have hænderne på dem. Nogle gange er det netop roen ved jeres hænder på kroppen, som skal til for at de kan slappe af og ligge stille og overgive sig til deres søvn.
Men det kommer naturligvis an på hvordan denne 'holde nede' foregår, for det må ikke virke som et overgreb på barnet. Jeres drenge skal finde tydeligt ro ved det og synes det er okay ...
Alternativet kunne i stedet være at gå ud. Hvis drengene har brug for at rejse sig, stå og pludre lidt sammen, pille ved hinandens hænder osv. så kan de jo i princippet gøre det. Efter nogle minutter er de så sandsynligvis mere parate til at blive puttet igen, I kommer tilbage, lægger dem ned og synger så først der deres godnatsang. På den måde får de lov til lige at snakke lidt med hinanden og får stadig den trygge sang som de kender og normalt finder ro ved og kan så bedre falde i søvn.
Det at de lige tumler lidt omkring i deres senge og at I så går lidt frem og tilbage, afventer og reagerer efter deres behov, kunne godt have god effekt hos jer.
Det at I går sender nemlig nogle signaler om at det ikke er tid til sjov og underholdning lige nu og sender samtidig også nogle signaler om at I ikke sidder og venter på at de sover. Så at gå kortvarigt, vende tilbage, putte, gå igen eller evt. blive siddende og synge - må vurderes fra situation til situation kan være fornuftigt nok :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske