Svar: Hvilken flaske skal droppes?
29. juli 2010
Alder:
10 mdr.
Kære mor
Den tidlige morgenflaske lyder umiddelbart som den der bør fjernes hos jer - dette fordi du fortæller at den ofte tager appetitten væk fra morgenmaden og også fordi den ofte ikke har den ønskede effekt, at få hende til at sove videre om morgenen ...
Du kan naturligvis gøre det at du bibeholde flasken til middagsluren og flasken inden putning om aftenen. Det kan være en fin løsning. En anden mulighed eller faktisk 3. mulighed, som du ikke har tænkt på er dog, at du fjerner flasken inden middagsluren og så give flaske aften og sen aften i stedet. Det at give en flaske sen aften inden I selv går i seng, kan have den fordel at hun spiser den mere eller mindre i søvne, sover lidt bedre derefter, får sit behov for mælk dækket og stadigt vil have naturligt behov for morgengrøden, når hun vågner.
Flasken inden middagsluren kan altså enten fjernes eller bibeholdes - i forhold til vuggestuen er der ikke problemer i at hun skal have flaske, det vil de normalt sagtens kunne give. Så du skal gøre det, som udgangspunkt vil virke bedst for jer.
Når man skærer en flaske væk, så gøres det ofte bedst ved at trappe stille og roligt ud, så hun får mindre og mindre af gangen og tilsidst helt kan undvære. Det gælder uanset om det er morgenflasken I vælger at fjerne eller om I fjerne middagsflasken og giver flaske aften og sen aften i stedet ...
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej til en god løsning hos jer - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske