Brev:
Vægt og afføring - og frugt
18. juni 2004
Alder:
12 mdr.
Vægt og afføring - og frugt
Hej Helen
Jeg har en skøn, sund og glad dreng på 1 år, der altid har ligget i den øverste del af vægtkurven. De sidste 3 måneder har han ikke taget på, men da han har elastikker osv har det ikke bekymret mig det store. Desuden kravler han og går huset tyndt med en hånd i os og bruger vel derfor også en del mere energi.
Lige nu vejer han 10.7 og er ca 80 høj.
Han spiser godt og har fin afføring.
MEN, nu er han begyndt at have afføring op til 5-6 gange om dagen. Det virker ret "uforarbejdet" og mit spørgsmål lyder så på, hvornår vi skal begynde at undre os over at han ikke tager på - udnytter han maden godt nok, er vores tanke.
Han spiser som os andre, får ikke mere MME, masser at drikke. Han har 6 tænder og er rigtig god til at tygge, så stykkerne han får er store. Ofte kan man så se i bleen hvad han har fået at spise - f.eks. kvarte cherrytomater, gulerødder og andet godt (ja, undskyld emnet :-))
Er det normalt? Er det mon bare den øgede energiforbrug der giver ham tvungen slankekur?
Vi har aldrig været specielt opmærksomme på at give ham meget fed mad, da han jo altid har haft elastikker på de rigtige steder. F.eks. får han letmælk som os andre og ikke smør under pålæggen. Men det har han aldrig fået, så ingenting har ændret sig der.
Desuden får han meget frugt. Han ELSKER frugt og al slags af den. Men nu har vi været til læge (italiensk) og han himlede nærmest med øjnene og så helst at han bare fik æble, pære og banan. Nu har han altid tidligere haft tendens til hård mave (ris, risgrød), så banan går vi helt udenom.
Desuden læste jeg lige i en dansk bog at frugt svarende til ½ appelsin er passende... Min søn får måske frugt svarende til 2-3 frugter om dagen. Han spiser rigeligt af andre ting også.
Desuden stod der også at frugtyoghurt ikke er godt - hvad skal jeg så give ham istedet?
Kender du noget til at der skulle være nogle af disse frugter der ikke er gode for en 1-årig? - med måde, naturligvis...
Kiwi, melon, hindbær, jordbær, blåbær, fersken, appelsin, blommer...
Tak for altid gode og brugbare svar.
Med venlig hilsen
Iben