Svar: Vægt og afføring - og frugt
18. juni 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Iben
En tommelfingerregel er at barnet tredobler sin vægt inden for det første år, så hvorvidt de 10,7 kg er okay skal vurderes i forhold til din søns fødselsvægt. Jeg vil dog sige at man ofte også må se på det enkelte barn og børn som ved fødslen vejer fem kg, når som regel ikke op på 15 kg inden for et år, så det vigtige er at barnet trives og følger en kurve, altså ikke pludselig laver et dyk.
Det er naturligt at han ikke tager særlig meget på, når han begynder at bevæge sig mere rundt og som du beskriver ham, så bruger han meget energi. Både af hensyn til dette, men også for at give energi nok til hans hjerne, anbefaler den danske sundhedsstyrelse at børn får tilstrækkeligt med fedstof under et års alderen. Det betyder at man anbefaler at der tilsættes en tsk. fuld fedstof i hjemmalvet grød/mos, også gerne smør eller andet på brødet og gerne sødmælk. De meget 'store' børn kan så gå over til letmælk fra et års alderen.
At noget af maden komme ubearbejdet ud er naturligt. Det skal ikke forhindre dig i fortsat at tilbyde ham, du må gå ud fra at kroppen tager det den skal bruge.
Med hensyn til frugt, så må han stort set få alt. Nogle børn kan få det der hedder kontaktallergi, som er et rødt og knopret udslet omkring munden, når de f.eks. spiser appelsin og kiwi, men det er ikke skadeligt.
Jeg synes ikke der er nogen problemer i at give ham frugt. Det kan gives enten som mellemmåltid, som dessert eller som 'topping' på grød eller yoghurt.
Med hensyn til frugtyoghurt, så er det rigtigt at dette ikke anbefales, da det ofte er for sødt. I stedet kan du give A38 eller cultura, altså produkter lavet på sødmælk og så selv komme frugt på. Det kan også være bær af forskellige slags. Vær opmærksom på at han ikke må få ymer, ylette og kvark under 1 års alderen pga det høje proteinindhold.
Hvor meget frugt han må få afhænger af, hvad han i øvrigt spiser. Nogle børn spiser jo godt af det hele og frugt ved siden af, hvor andre børn foretrækker frugten som er sød og dejlig i konsistensen og kommer derved til at mangle den mere faste føde. Jeg synes derfor det skal være en individuel vurdering.
Den hyppige afføring kan dog godt skyldes indtaget af frugt, da dette er med til at sætte gang i maven. I kan derfor forsøge at skære lidt ned på frugten og i stedet skrue lidt op for indtaget af brød, gryn, pasta, grøntsager, yoghurt mv. for at se om der sker en ændring.
Som du beskriver ham, så lyder han til at trives godt:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske