Svar: Han vil ikke spise grøntsager mere
30. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Rasmus´ mor
Rasmus skal have mad der smager af noget og det er en rigtig god idé at hans mad nu tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
Det betyder at han f.eks. meget gerne må få sove og det kan være alle former for sovs. Sovs er godt at komme på grøntsager, det giver en god smag og gør det også lettere at mose grøntsagerne ud. Det kan være alt lige fra en helt ren smørsovs, til en pastasovs, en mild karrysovs eller en bearnaise ... Hvad I andre nu kunne tænkes at spise af forskellige former for sovs.
Ud over at sovs giver smag og letter mosning af grøntsager, så giver sovs også lidt ekstra fedtstof og det er super :)
En bagt kartoffel med lidt hvidløgsdressing må han også gerne få, ligesom han kan få kartoffelbåde at sidde med i hånden selv.
Kogte blomkål og broccoli i stykker kan han sidde og gumle sig igennem, ligesom de kan moses og gives med en gaffel. Ærter, majs, gulerødder (i små tern) kan også koges og gives som de er, hvis han er god til at tygge, vil han måske synes det er mere interessant at spise dem sådan. Det samme gælder forskellige rodfrugter, de kan koges eller bages varme i ovnen og gerne med lidt tørrede krydderier på, så de virkelig smager.
Grøntsager kan også kommes i hjemmebagt brød, man kan bage spinat eller gulerodsboller, kartoffelbrød eller lignende. Grøntsager kan også skjules i en farsret eller eller i en kødsovs, så I på den måde får mere og mere variation ind :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske