Brev:
Gråd om natten og søvnbehov om dagen
30. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Gråd om natten og søvnbehov om dagen
Kære Helen,
Så er jeg lige på banen igen med et par spørgsmål ;)
Vores lille dreng er nu startet i vuggestue og det virker som om han er rigtig glad for at være der og de siger også, at han stortrives - til trods for at han græder, når han bliver afleveret om morgenen!
Han kravler i stor stil, kan gå med gå-vogn og rejser sig gerne op ad alting. Han går dog ikke selv endnu.
Han har jo fra han var ca. 6 mdr. sovet igennem fra kl. ca. 20 om aftenen til kl. ca. 7 om morgenen. Han har også altid været nem at putte med en sang, hvorefter vi har kysset ham godnat og sagt godnat og så er gået ud af døren og så er han stort set faldet i søvn af sig selv.
Indenfor de sidste par måneder har vi ved puttetid ikke kunnet gå ud af døren uden at han rejser sig og græder. Du skrev så, at det formentlig er fordi han har brug for mere nærhed end tidligere pga. alt det nye der sker for ham i øjeblikket og vi er derfor begyndt at være inde hos ham til han sover.
Nu er han begyndt at vågne om natten og græde og rejse sig og stå op inde i sengen. Vi prøver at putte ham igen og står inde hos ham (som vi også gør ved puttetid), men når man er træt om natten har man jo ikke ligeså meget overskud som om dagen, så vi "opgiver" hurtigt og tager ham i stedet ind i sengen og putter hos os og så falder han som oftest også hurtigt i søvn.
Hvorfor tror du han er begyndt at vågne om natten - er det af samme årsag som det med putningen om aftenen?
Og har du nogen gode råd i den forbindelse?
Jeg vil også lige høre dig, hvor mange timers søvn en lille dreng på 1 år har brug for i løbet af døgnet/ at sove i løbet af dagen? Og hvor længe kan børn på hans alder som oftest klare at være vågen i træk?
De er ved at droppe hans formiddagslur i vuggestuen, fordi han så var svær at få til at sove middagslur på samme tidspunkt som de andre (ml. kl. 12-14) men vi giver ham som oftest hans formiddagslur i weekenden, fordi han virker som om han har brug for den og i weekenden putter vi ham også senere til "middagslur" end de gør i vuggestuen - er det helt forkert?
Han er rigtig træt ved 17-18-tiden efter en dag i vuggestuen, men vi prøver at holde ham "kørende" så længe som muligt inden han puttes til natten ved 19.30-20-tiden (hvis han har fået powernap om eftermiddagen putter vi ham senere), for ellers tænker vi, at han vågner endnu tidligere end normalt, som er kl. ca. 5.30-6, nogle gange tidligere.
Sikken en lang smøre - kan du hitte rede i det? ;)
God weekend
fra en mor til en fantastisk dreng ;)