Brev:
Vil ikke spise skemad - 7 mdr.
9. juli 2004
Alder:
7 mdr.
Vil ikke spise skemad - 7 mdr.
Hej og tak for en god brevkasse
Min søn er lige over 7 måneder og er ikke begejstret for at blive madet med ske. Vi begyndte med skemad for ca. 1 1/2 måned siden, men det er aldrig kommet ordentligt i gang. Han har aldrig spist mere en en halv portion og som regel har vi kun kunnet "narre" 3-4 tskfulde i ham. Vi har prøvet med risgrød, majsgrød, fuldkornsgrød, færdigkøbt og hjemmelavet øllebrød, kartoffelmos, bananmos, frugtpure, men det er som om når maden bliver serveret med en ske er han ikke interesseret.
Til gengæld vil han gerne sidde med en skive brød eller en kogt gulerod og selv tygge/sutte på det, og han er glad for at drikke vand af en kop. Men han får jo ikke spist særligt meget på den måde.
Derfor ammer jeg ham stadig næsten 100 % men kan det skade hans udvikling med den alder han har nu, at han ikke spiser mere fast føde (han vejer 9 kg og er ca 72 cm høj) - han får jo små smagsprøver af grønsager og brød hver dag.
Jeg oplever det som om han er for bevidst til at ville mades og nægter at spise hvis ikke han selv kan tage maden (første gang han fik andet end modermælk var da han var 4 måneder gammel, hvor han tog en kiks ud af hånden på mig og puttede den i munden, så han har altid gerne villet selv).
Skal jeg stille grøden væk og satse på ting han selv kan tage og spise, eller skal han for enhver pris lære det?
Venlig hilsen LJ