Svar: Vil ikke spise skemad - 7 mdr.
9. juli 2004
Alder:
7 mdr.
Kære LJ
Umiddelbart så tror jeg du skal forsøge at holde en pause, med alt for meget skemad og gå over til at give små stykker brød, med smørbart pålæg, frugt og grønt i stykker, og så lade ham selv være med. En enkelt portion grød om dagen er dog godt til at holde hans mave igang.
Derudover vil det være en god idé at du skruer ned for amningen. Du kan stadig amme ham morgen, eftermiddag og til natten, det vil være fint i forhold til hans alder, men den øvrige amning forsøger du at skifte ud med mere fast føde og vand/mælk af en kop. Der er jo det ved det, at mælken fylder meget i hans lille mave og dermed tager pladsen op for mere suficient kost, samtidig med at han ikke føler den store sult og dermed heller ikke den store interesse.
Det vil være en god idé at komme igang med lidt mere fast føde, simpelthen fordi han, hvis han bliver for gammel (omkring 1 år), ikke længere vil vokse så meget og dermed heller ikke have den store interesse for mad. Det er derfor altid en god idé at få skabt nogle gode spisevaner før 1 års alderen.
Nogle børn kan godt i 7½-8 mdr´s alderen spise med en gaffel, hvis man hjælper dem maden på gaflen. Du kan se om han kan det, eller lader du ham spise med hænderne.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske