Svar: Nægter bryst om dagen
30. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
Nu hvor Villads er 5 måneder gammel, vil det være meget fint at begynde med lidt skemad. Det lyder helt naturligt at han ikke længere har brug for 2 amninger mellem hver lur og det er her helt naturligt at han selv siger fra overfor brystet, når han vågner af en lur - det må han meget gerne. Som jeg læser dit brev, så nægter han ikke brystet, han vil bare ikke have det så tit og så vil han gerne ammes inden han falder i søvn og det er super.
Det vil være helt oplagt netop nu at køre en rytme, hvor han ammes inden han skal sove. Det vil sige at I nu skal arbejde hen mod en rytme, hvor han derimod får lidt skemad og vand af en kop, når han vågner og så får brystet inden han skal sove igen. Det er rigtigt at det på sigt kan være hensigtsmæssigt, hvis han falder i søvn med brystet i munden og lærer at sove i din favn - men det er stadig relevant at han ammes og at han får mælk at sove på, han skal bare lige registrere at han flyttes til sin seng og dermed lærer at der er dér han sover og ikke i dine arme :)
Jeg anbefaler normalt at man starter op med skemad om dagen, det vil være fint at give lidt grød, det kan være risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød og stille og roligt varieres mellem de forskellige grødtyper og ved at give lidt forskellig frugtmos som topping.
Start med 4-5 skefulde og øg ham langsomt i indtag, når han kan spise 3/4-1 dl og det går fint, så giver du ham to gange dagligt. Her få han så grød til frokost som han plejer og grøntsagsmos om aftenen, som noget nyt.
Vælling må du naturligvis godt give ham, hvis du har god erfaring med det. Vælling anbefales nu fra 6 måneders alderen, men det er i princippet det samme som en tynd grød og hvis du synes det er vigtigt at give ham ekstra om aftenen, for at få sovet bedre, så kan det være ganske udmærket at give lidt flaske med vælling eller bare med mme. Generelt vil mme mætte mere end modermælk, så der kan godt være effekt af at supplere med dette ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en meget kort lur på måske kun 20-30 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Dette introduceres når skemaden til frokost fungerer godt.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20 - Tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en 3. lur han har taget. Det er helt okay, hvis han først sover kl. 21 :)
Sen aften 23-24: Ammes/flaske
Midtnat 03: Har evt. behov for en amning der også. Denne forsvinder normalt i 6 måneders alderen.
Som du kan se indeholder planen lidt skemad og også 6 evt. 7 amninger i døgnet ud over dette. Planen er lavet sådan, at han konsekvent får mælk inden han skal sove og det må du meget gerne gøre. Som sagt er det meget fint, at han selv siger fra overfor brystet, når han vågner af en lur. Hvis du skønner han har brug for væske her, kan du give ham lidt vand.
Fuldkornsrismel er helt fint, det kan du godt lave grød af. Almindelig rismel og majsmel giver en lidt finere konsistens, hvor de lidt grovere meltyper og flager som f.eks. hirseflager eller quinoaflager giver en mere "fnugget" konsistens. Men han må gerne få begge dele.
Som du kan se er planen lavet, så den passer fint med dine angivne tidspunkter for dagen og giver dermed et overblik over hvad du kan forvente lige nu.
Men vejen frem for jer er stille og roligt at komme igang med lidt skemad, han lyder parat og lyder til at have behov for noget lidt mere mættende. I takt med at han spiser mere fast føde vil han forhåbentlig også sove mere sammenhængende igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske