Svar: Vil ikke drikke mælk - 11 mdr.
30. juli 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Stinna, Liva og Clara
Når vi anbefales at drikke mælk, så er det for at få sikret vores behov for Calcium, det vil sige kalk. Det anbefales at få mellem 350-500ml mælk eller mælkeprodukt dagligt, for at være dækket ind.
Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis vi indtager for lidt calcium gennem længere tid, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering og det er naturligvis problematisk i forhold til børn, som jo har brug for styrke til deres knogler så længe de vokser ...
Det er rigtigt at der i visse andre fødevarer end mælk, findes kalk og at vores kalkbehov også dækkes, når vi spiser disse. Men den letteste måde at få sit behov for kalk dækket på er ved at drikke mælk og spise surmælksprodukter. Derudover kan man også få kalk via ost, det er almindelig skæreost eller f.eks. hytteost eller smøreost, vil indeholde kalk. Og måske vil dine piger godt have denne form for ost. Også grønkål og broccoli indeholder kalk, tørrede figner er også en kilde til kalk, lys chokolade er kilde til kalk ..
For at optage kalken fra kosten er det også vigtigt at få D-vitamin og her er det især vigtigt at spise fisk. Det er både fiskepålæg og varme fiskeretter som er gode. Alle slags fisk, - laks, sild, rødspætter, torskerogn, makrel, tun, rejer osv. Det er alt sammen fisk som børn ofte godt kan lide og som er vigtige.
Hvis dine piger spiser lidt ost, sovs, yoghurt, tykmælk osv. kan de godt få deres behov for kalk dækket derigennem. Mælk på grød eller f.eks. på en portion havregryn, minifras eller lignende tæller også med i mælkeregnskabet.
Hvis du er i tvivl om hvorvidt de kommer op på 350-500ml mælkeprodukt dagligt, så kan du supplere med en børnevitaminpille som indeholder kalk. Og skønner du at dette ikke er nok, så må du give dem kalktilskud.
Man kan købe forskellige former for kalktilskud, det findes blandt andet som brusetabletter, som kan opløses i vand og drikkes - hvis de har lettere ved at indtage dette, end en større pille :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske