Svar: Søvn i dagstimerne - 5 mdr.
31. juli 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Lene
Du skal være opmærksom på at din datter ikke bliver putte for tidligt. Hun er jo en lille aktiv pige, som gerne vil følge med i alt hvad der sker og som samtidig også har en stor motorisk uro og svært ved at overgive sig til søvnen - og børn som din datter, sover ofte lidt mindre end gennemsnittet.
Du er derfor nødt til at sige til dig selv, at hun i sine vågne perioder skal være aktiv og opleve. Hun skal bruge sig selv både motorisk og mentalt, hun skal 'køres træt' på flere planer og først derefter, når hun virkelig er fyldt op med masser af stimuli fysisk og mentalt, så skal du putte hende, evt. lægge dig med hende og så skal hun sove.
Det er altid svært at finde ud af hvornår noget er for meget og hvor grænsen går, for du vil jo heller ikke overstimulere hende. Men det er vigtigt at du prøver at tænke lidt omvendt af hvad du ellers har gjort. Tidligere har der sandsynligvis været stor fokus på at geare ned inden søvn, der skal være stille, hun skulle svøbes, lulles i søvn osv. og I har sandsynligvis gået lidt på listefødder, når hun endelig sov - det er en af grundende til at hun nok er så lydfølsom som hun er ... Men nu skal du tænke mere i vågne periode end på hendes søvn. Du skal tænke på aktiviteter og stimulering.
Det kan hjælpe dig at du sætter hende i barnevognen. Hun kan sikkert ikke sidde helt endnu, men så må du sætte ryglænet op, så hun kan sidde skråt, halvt sidde, halvt ligge. Tril hende en tur, hvor hun starter med at sidde, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet. Og først når hun tydeligt er ved at falde i søvn, lægger du hende ned.
Læg her mærke til tidspunktet, det kan give dig et fingerpeg om, hvornår hun mon egentlig er parat til at sove. Hvis du ender med at trille hende ½ time før hun sover, så skal du måske netop først prøve at putte hende ½ time senere ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske