Svar: Drikker for lidt - 12 mdr.
31. juli 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det lyder bestemt som om at din dreng får i underkanten af væske og det er også derfor hans urin bliver gul og ildelugtende ...
Den bedste tørstslukker er vand og det er rigtig godt at du tilbyder ham vand til de fleste måltider og som tørstslukker ind imellem.
Men ellers er det også godt at give ham mælk.
Og så må du naturligvis forsøge at lokke ham, ved at bruge lidt forskellige kneb ...
Mange børn synes det er sjovt at drikke af en kildevandsflaske, både en almindelig flaske med skruelåg, men også dem med tut på. Det kan derfor være en god idé at tilbyde ham vand af en sådan, både hjemme og når I er på tur.
En drypfri kop fungerer også rigtig godt for nogle børn. Du kan købe en med to håndtag, så han selv kan holde og drikke med begge hænder - det at han selv kan styre det uden at spille, kan gøre at han synes det er sjovere at drikke :)
Mange bør synes også det er sjovt at drikke af sugerør og han kan godt lære denne teknik med den alder han har. Du kan købe brikjuice eller saft i små brikker og lære ham at drikke af sugerør på den måde. Saft og juice er naturligvis ikke det bedste at give ham, men væske nok skal han jo have og en brik om dagen på måske 150-200ml tæller jo også godt med i hans væskeindtag. Netop brikken er god, fordi du bare skal trykke ganske let på den, så kommer der saft eller juice op i sugerøret og det kan lærer ham teknikken lettere end hvis han får sugerør i et glas vand.
Vand kan gøres mere interessant ved at komme et par appelsinskiver eller citronskiver i - så smager det af lidt uden at være fyldt med sukker.
Du kan også lave f.eks. en bananmilkshake til ham, her blender du mælk og banan og så drikker han det sådan. Der er i princippet ikke forskel på dette og så få mælken i et glas og spise bananen ved siden af, men han drikker sandsynligvis mere når det er lavet til en milkshake - mælk kan også blandes med jordbær og på den måde blive lidt mere interessant.
Men som sagt er rent vand stadig det bedste og det er vigtigt at du holder fast i at han stadig skal lære at drikke vand. Men nogle gange må man finde lidt kompromisser for at få væske nok i ham :)
Køkkenting - små bæger, små kander at hælde op af osv. kan gøre det mere interessant at drikke og du kan med fordel 'lege væske i ham' på den måde.
Hvis han på nogen måde virker sløv og påvirket af sit væskeindtag så må du kontakte lægen. Det er vigtigt at han får væske nok, ellers kan han blive meget dårlig og det vil kræve indlæggelse.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske