Svar: Tvillinger der skriger meget ved puttetid
1. august 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Kristine
Ulvetimen lyder til at være ekstra hård for jer ...
Når børn græder rigtig meget om aftenen og tydeligt har svært ved at finde ro, fordi de er trætte, så handler det ofte om at de er så fyldt op med stimuli fra dagen, at de ikke kan rumme mere, når først det bliver aften.
Det hjælper her at have en fast rytme for dagen, fordi lurene er med til at give dem det afbræk og det overskud de behøver. Og det er derfor rigtig godt, at I forsøger at arbejde på dette. Du skriver at de efter kl. 15 dog kun powernapper lidt, inden de så falder i søvn mellem 18-19 - og min umiddelbare tanke er faktisk, at du måske skulle arbejde bevidst på at få dem til at sove en lidt længere lur om eftermiddagen.
Det er meget sandsynligt at en længere lur om eftermiddagen vil give gladere børn om aftenen og de ville måske så gå lidt senere i seng - men det ville jo være okay, hvis de ellers var glade og tilfredse.
Det er fint at du forsøger med lidt skemad og lidt vælling, men hold det stadig i det små, så de ikke græder fordi de får ondt i maven ... De er stadig ikke ret gamle og deres mave og tarm skal have tid til at modnes.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes 4-5 skefulde grød, ikke mere og lidt vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang en formiddagslur de har taget
Eftermiddag 16: Flaske
Puttes til dagens 3. lur. Det vil være rigtig godt, hvis du her kunne trille dem en tur i barnevognen og på den måde lulle dem til ro.
Aften 19-19.30: Flaske og puttes til natten.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske, mange børn har brug for flaske midt nat i denne alder. Nogle børn får også flaske kl. 19.30, k 01 og 06 og en sådan rytme er også helt okay :)
Så mit råd til jer er altså at arbejde mere på en fast rytme om dagen og få arbejdet på en god 3. lur, som gør at de ikke bliver overtrætte og dermed bliver gladere og har mere overskud om aftenen :)
Alder, udvikling også spiller naturligvis også ind, men netop af samme grund er en nogenlunde fast rytme en god idé i denne alder.
Jeg håber at min dagsplan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske