Svar: Ammes i søvn eller ?
1. august 2010
Alder:
4 mdr.
Kære mor til dejlig pige :)
Tak for dit brev og velkommen til.
Det er helt naturligt at din datter ikke kan lægges vågen i sin seng og så falde i søvn. Med den alder hun har, skal amningen naturligt indgå som en fast del af hendes putteritual. Det du beskriver lyder meget omsorgsfuldt og nærværende og lad ikke nogen fortælle dig andet! :)
Det du skal være opmærksom på er, at hun stille og roligt bliver i stand til at falde i søvn uden at have brystet i munden. Det vil sige, at hun stadig skal ammes lige inden hun skal sove, men stille og roligt skal hun så flyttes over i sin seng eller barnevogn og falde helt i søvn der.
Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun kan evt. være svøbt i et lille klæde, så skiftet fra din favn og ned i egen seng ikke føles så stort og du må gerne forsøge med en sut - men vil hun ikke have den, er det også helt fint. Masser af børn bruger ikke sut :)
Du skal altså putte hende lige der, hvor hun er lige ved at overgive sig til søvnen, men lige misser med øjnene, registrerer at hun flyttes, men er træt nok til at sove videre. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. På den måde kan du lulle hende i søvn, uden at hun har brystet i munden.
Med hensyn til vælling, så anbefales dette jo først ved 6 måneders alderen nu ... Dette fordi amning generelt anbefales til 6 måneder. Det lyder dog som om at lillepigen er ved at være lidt mere sulten og måske har brug for lidt ekstra og det kan godt tænkes at en flaske sen aften, ville kunne give lidt mere ro og mere sammenhængende nattesøvn.
Du er derfor velkommen til at forsøge. Det kan så være med almindelig mme, det vil ofte have en mere mættende effekt end modermælk og kan derfor godt gøre en forskel.
Det kan også være at du skal begynde at overveje, hvorvidt hun vil have glæde af så småt at starte op med lidt skemad. Men da hun ikke er så gammel endnu, vil det være helt fint at give lidt supplement på en flaske en overgang. På den måde får hun lidt mere mættende og hvis det så ikke viser sig at være nok, så kan du starte med lidt grød - og her anbefaler jeg så at du starter til frokost og ikke om aftenen. Men det er en anden snak :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske