Svar: Vand om natten - 23 mdr.
1. august 2010
Alder:
23 mdr.
Kære Sophia
Der er for mig at se ingen problemer i at jeres datter har en drypfri kop hos sig om natten og via den selv er i stand til at tage sig en tår vand, når hun vågner og har brug for det, for at sove videre. I kan jo nøjes med at komme 100ml i flasken, så hun ikke fylder sig med vand, men får en afpasset mængde, hun kan bruge.
Det der er problematisk er naturligvis, hvis det kræver jeres til stedeværelse at få det vand. Det skulle jo netop gerne være sådan, at hun selv kunne tage sin kop og drikke og komme videre i søvnen, uden at behøve jeres hjælp. Netop super godt at de drypfri kopper er opfundet, for de giver jo mulighed for det.
Så mit råd til jer er, at det som sådan er okay, hvis vandet hjælper jeres datter videre i søvnen, så længe I holder lidt justits med hvor meget hun drikker (hendes væskebehov skal jo naturligt dækkes om dagen og ikke om natten) og så vil jeg anbefale jer, at I arbejder på at hun selv tager sin kop og finder roen med den - uden at I behøver hjælpe. I skal arbejde på at gøre hende lidt mere selvhjulpen om natten.
Du skriver at det virker bedst når det er far - derfor tænker jeg at far måske skal være den der tager over i en periode. Jeg tænker også at det kan være fornuftigt at far og datter ikke sover i samme rum som hverken storebror eller mor, så I andre ikke forstyrres unødigt. Og så tænker jeg, at hun på sigt naturligvis skal kunne sove videre, uden at I behøver være der. Hvor hun sover i sin egen seng og I sover i jeres:)
I skal naturligvis sikre jer at hun så vidt muligt får mad og drikke nok i løbet af dagen og her skal hun drikke af en almindelig kop eller et glas. Det er slut med flasker. Den drypfri kop bruges heller ikke som en del af hendes putteritual, den gives kun som sikkerhed og mulighed for at få en tår vand hvis hun vågner og er tørstig om natten.
Hvis hun er afhængig af flasken, den drypfri kop for at falde i søvn, så har I ganske givet et problem, hvor I er nødt til at lære hende generelt at sove uden denne. Hvis hun er afhængig af den for at sove om aftenen, så er hun også afhængig af den om natten og så kan I ikke regne med at hun inden for nærmeste fremtid selv siger den fra. Så kræver det en aktiv indsats fra jeres side og en nødvendighed om at få noget andet og bedre sat i stedet. Det kunne f.eks. være en puttebamse at sove med og finde tryghed ved ... :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske