Svar: Vokser udad men ikke henad
2. august 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Iben
Jeg kan godt se på kurverne i "Livets Bog" at din dreng ikke er vokset så meget i længden. Han ligger dog stadig fint gennemsnitligt og hans vægt og længde passer fint sammen, så lige nu vil jeg ikke være bekymret.
Drenge vil gennemsnitligt i 5-6 månedersalderen vokse 1,9 cm og i 6-7 måneders alderen vokse 1,6 cm. I 7-8 månedersalderen vokser de gennemsnitligt 1,4 cm. De vokser altså mindre og mindre i længden i takt med at de bliver ældre. Hvor det nyfødte barn vokser ca 1 cm. om ugen, så vil et 12 måneders barn vokse ca 1 cm om måneden. Den samlede tilvækst i det første leveår er ca 25 cm. Det vil sige at hvis din dreng var 49 cm da han blev født, så vil han altså som 1 årig måske måle 74 cm. Altså lidt under gennemsnittet, men det var han også fra fødslen ...
Så alt i alt lyder det faktisk som om at tingene hænger meget godt sammen og som sagt virker hans alder, vægt og længde til at passe meget fint sammen og være meget gennemsnitligt :)
Ellers er det jo især vigtigt at han får fedt og her tænker jeg især på de sunde fedtstoffer som vi især får fra fisk. Du må derfor meget gerne medtænke fisk i hverdagen, gerne dagligt, med den alder han har nu.
Også protein er vigtigt for væksten og det får han især via kød og indmad. Derfor er det også vigtigt at medtænke dette i hans grøntsagsmos næsten dagligt :)
Det er rigtig dejligt at han er glad for mad og har en god appetit, nyd det! og giv ham alt hvad du næsten kan finde på.
Hvor stor han bliver ... tja, det er svært at sige så meget om endnu, ofte ligner børn jo deres forældre, så hvis I er gennemsnitlige af højde, så er sandsynligheden for at han også bliver det stor. Børn kan dog også ligne deres bedsteforældre, så hvis de er meget små eller meget høje, så kan det godt gå i arv til børnebørnene ...
Håber du kan bruge ovenstående videre og at det giver lidt ro. Hvis du fortsat ikke synes, at du kan se han vokser, så skal du naturligvis drøfte det med lægen, hans vækst må jo ikke pludselig gå i stå :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske