Svar: 1 årig vågner og vil kun sove hos mor
9. juli 2004
Alder:
12 mdr.
Kære Lotte
Det er meget fint at du fortsat ammer; men det er blevet en lidt dårlig vane for din søn at skulle ammes om natten. Jeg tror ikke han ammer fordi han er sulten, men mere fordi det er tryg og rart og det bedste han kender.
Det vil derfor være en god idé at du finder en substitut for brystet, noget der kan give ham trygheden fremover, også når du stopper med at amme. Det kan være en sutteklud, en bamse, en spilledåse, en af dine aflagte t-shirts eller hvad I nu kan finde på.
Ammer du om dagen? Måske har han svært ved at finde ud af at han om dagen kan få lov men ikke om natten. I givet fald kan det være nødvendigt at stoppe helt. Som du skriver er han mere og mere bevidst, men det behøver ikke være negativt. Netop omkring amning, så vil han i løbet af de næste par måneder godt kunne forstå at amingen er slut, simpelthen ved at du slår ud med hænderne og siger 'slut, der er ikke mere', på samme måde som når han får at vide at mælkekartonen eller lign. er tom.
Det er fint at du putter ham i egen seng og det er også rigtig godt at der er plads til ham i jeres seng, når han vågner hen på morgenstunden. Børn har brug for trgyhed og det giver I ham til fulde. Put ham derfor som nu, da det fungerer fint og gør dig så nogle overvejelser omkring amning, hvor længe du vil blive ved eller om det er slut nu eller inden for de næste par måneder.
Jeg tror amningen hænger sammen med din søns ændrede søvnrytme, man taler om vanebetinget afbrudt søvn, hvilket jeg tror gør sig gældende hos jer. Når du på et tidspunkt stopper med at amme, vil tingene se anderledes ud.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske