Svar: Madplan til 8 mdr. gammel pige
3. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Maibrit
Med den alder lillepigen har nu (tillykke med 8 månedersdagen:)) så vil det være rigtig fint stille og roligt at trappe amningerne lidt ned, så hun nu kun ammes 3 gange i døgnet.
I stedet for amninger, skal hun så have mellemmåltider og dermed også mere mad med bid i. Det vil sige mere og mere familiemad, mere rigtig mad - og at der er salt i smøren gør ikke noget, en lille smule salt skader ikke, faktisk kan de fleste børn rigtig godt lide smagen. Og udgangspunktet skal være jeres mad. Hvis du salter meget, så bør I selvfølgelig bruge bordsalt, men fordi du bruger lidt salt sammen med kartoflerne når du koger dem eller kommer lidt salt i frikadellefarsen, - det er helt fint. Det er vigtigt at hun nu stille og roligt får mere og mere af jeres mad.
Den mad du laver til hende selv, skal naturligvis ikke indeholde salt - du skal således ikke komme salt i f.eks. havregrøden :)
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 8-9 måneder, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen et sted mellem 04 og 06: Ammes og sover videre
Morgen 8.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at blive ammet
Frokost 12.00-13.00: Tilbydes rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Det kan være sildepostej, makrel, tun, rognguf eller lignende. Tilbydes også rester fra aftensmaden, det kan være en kartoffelbåd, lidt godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, så du sikrer dig at hun bliver mæt nok. Vand af kop.
Tilbydes lidt frugt og bær, evt. lidt frugtmos som nu.
Ammes og puttes til middagslur 15.00-15.30 som nu
Sen eftermiddag 16.30-17: Tilbydes ½ bolle med smør, ost og må også meget gerne få lidt tykmælk med rugbrødsdrys, lidt revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 19: Mere og mere familiemad, ris med sovs, pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, fiskefilet, boller i karry, - hvad I nu kan finde på. Der skal være mad i stykker og moset mad - kartofler kan f.eks. moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres gerne med lidt frugtmos eller måske en godnatgrød, så du sikrer at hun ikke går sulten i seng
Ammes og puttes til natten 21.30-22 som nu
At din datter har en sen søvnfase og dermed sover sent dagen igennem er helt okay. Hun stortrives med dette og så længe I også gør det, så behøver du ikke lave ændringer her. Hvis hun på et tidspunkt skal til at møde i daginstitution kl. 8 om morgenen eller før, så skal der selvfølgelig ændringer til, men lige nu er det fint at lade hende sove og have den rytme, som hun har.
De 3 amninger vil jeg anbefale ligger inden middagslur, aften og så en gang i løbet af natten. Jeg ser ingen problemer i at din datter kommer over til dig i din seng i løbet af natten. I trives alle med dette og sover godt på denne måde - det er helt fint.
Den rytme I har haft, har altså været held okay og rigtig fin indtil nu - den rytme jeg har skitseret har nogle madmæssige ændringer, men det er også fordi at hun nu er det ældre og som sagt har brug for mad med mere bid i.
Håber at du hermed har fået svar på alle dine spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske