Brev:
Amning i andet forsøg
18. juni 2004
Alder:
1 mdr.
Amning i andet forsøg
Jeg er nybagt mor til en fem uger gammel pige. Hun var fra fødslen, hvad jordemoderen betegnede som en "super-sutter". Det vil sige, at hun fra starten tømte brystet på ca. 10 min, og ved hver amning tog godt fat med det samme. Flere jordemødre tjekkede hendes sutteteknik på hospitalet, og hun fik stor ros.
Det samme skete, da sundhedsplejersken besøgte os første gang. Men alligevel begyndte jeg at få sår på brystvorterne, som efterhånden udviklede sig til dybe revner. Min sundhedsplejerske anbefalede de såkaldte ammeskaller, som imidlertid blot gjorde, at brystvorterne blev helt opløste, når mælken dryppede ud i skallerne. Det gjorde ikke problemet mindre - tværtimod! Brystvorterne blev nærmest suttet helt i stykker, når jeg lagde min datter til.
Jeg valgte derfor at opsøge min læge, som ordinerede hormoncreme. Den skulle jeg smøre brystvorterne med tre gange dagligt. Det hjalp imidlertid heller ikke, og jeg kom derfor på en pencilinkur, da lægen mente, at der var bakterier i mælkegangene. På det tidspunkt havde jeg kæmpet i 14 dage. Ved hver amning begyndte brystvorterne at bløde, og smerterne var efterhånden fuldstændig uudholdelige.
Jeg gik igen til min læge, som rådede mig til at forsøge at malke ud med maskine i nogle dage for at aflaste brystvorterne og så supplere med modermælkserstatning. Det viste sig desværre, at sårene blev revet op igen og igen, og der kom blod med ud i mælken.
17 dage efter min datters fødsel besluttede jeg at kaste håndklædet i ringen. Min datter fik herefter udelukkende modermælkserstatning.
Det har vi brugt med stor succes lige siden, og mine brystvorter er efterhånden helet pænt op. Jeg har hver dag malket lidt modermælk ud med håndkraft, som min datter har fået i flaske. Min mælkeproduktion er dog efterhånden meget lille (jeg kan nu kun malke 5-10 ml. ud ad gangen) - men jeg har et stort ønske om at give amningen endnu et forsøg.
Jeg fik opereret mine bryster mindre for syv år siden, og var meget spændt på, om jeg overhovedet ville kunne amme. Mælk har der imidlertid været masser af, og der har ikke været problemer med at få den til at løbe. Problemet har udelukkende været sår og revner på brystvorterne.
Hvad gør jeg nu for at få succes med mit andet forsøg? Skal jeg prøve at øge mælkeproduktionen ved hjælp af malkemaskinen - eller skal jeg bare lægge min datter til? Kan hendes sutteteknik være fuldstændig ødelagt (det er snart tre uger siden, hun suttede på brystet for sidste gang)? Skal mine brystvorter hærdes igen? Og kan det overhovedet lade sig gøre at få mælkeproduktionen op igen?
Det skal også lige siges, at jeg netop har behandlet min datter for et mindre udbrud af trøske bagerst på tungen, og det er nu fuldstændig væk.
Mener du, at det er forsøget værd at prøve at få succes med amningen? Jeg er selv meget motiveret.
Mange hilsner fra den håbefulde nybagte mor