Svar: Vil ikke i seng - 2 år, 9 mdr.
3. august 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære P.
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig - og naturligvis er det helt fint, at sende flere spørgsmål. Det er jo netop idéen med en brevkasse :)
Det er vigtigt for mig lige at sige, at det bestemt ikke er sent at give sin dreng en åben seng, når han er knap 3 år gammel. Tværtimod, så vil mange børn have rigtig stor glæde af at beholde deres tremmeseng til de er ca 2½-3 år og det kan og vil ofte være en meget passende alder at gå over til en åben seng. Så I har ikke gjort noget forkert eller for sent her :)
Det er rigtigt at en åben seng giver udfordringer, for jeres dreng nu kan søge jer og det er naturligt at han gør det. Men han skal naturligvis ikke ødelægge nattesøvnen for din bror, fylde sengen med legetøj eller skubbe rundt med møblerne ... Den går ikke og her skal naturligvis lidt ændringer til :)
Du fortæller at han ofte først sover kl. 22 selvom I putter ham omkring kl. 20. Og den opførsel eller snarere aktivitet han lægger for dagen, siger mig at han ikke er træt nok til at sove, når I putter ham. Spørgsmålet er derfor hvor lang en middagslur han tager?
I skal regne med at han har brug for ca 12 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fint med en nattesøvn på ca 11 timer, hvor han puttes kl. 20 og vækkes kl. 7 - og så en middagslur på en time midt på dagen.
Hvis han sover 2-2½ times middagslur, som nogle børn også kan finde på i denne alder, så kan det naturligvis være et reelt behov, men det betyder så også at nattesøvnen naturligt bliver kortere og at han så kun sover 9½-10 timer om natten. Så vil det f.eks. være relevant at blive puttet kl. 22 og stå op kl. 7 ... I er altså nødt til at se på hvordan han sover i løbet af dagen, for at vurdere hvorvidt hans puttetidspunkt er rigtigt eller om der skal ændres på noget her.
Ændringen kan bestå i enten at vække ham fra middagslur, så han sover kortere eller at putte ham senere, så han naturligt er mere træt og parat til at sove, når han bliver puttet.
Når I så putter ham, så synes jeg også at I skal bruge tid på at sidde hos ham, tale lidt om dagen, hvad han har oplevet, hvad der er sket. Læs også højt for drengene, lad dem få godnathistorie og kræv her, at de ligger ned og ligger stille i deres seng, for at høre, hvad der bliver læst. Det er vigtigt at I markerer, at det er sengetid nu og at der på den måde er lidt krav til ro i huset - man skal ligge stille i sin seng og lytte, når der bliver læst :)
Jeg håber du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske