Svar: Søde sager har ingen interesse
3. august 2010
Alder:
23 mdr.
Kære L´s mor
Det er bestemt ikke et underligt spørgsmål, for det er jo helt normalt at vi lige studser lidt og tænker "hvad sker der her?", når vores børn gør noget som er anderledes end det vi ser hos de fleste eller måske kender fra os selv ...
Og ja, det er normalt sådan, at børn elsker det søde, de nyder det og er ikke særligt gamle før de hurtigt ser, hvis der er slik, kage eller andet i nærheden. Men igen - også her er børn forskellige og I har intet forkert gjort i at undvære usunde fødevarer indtil hun selv begynder at få interesse for det.
Jeg er ikke helt klar over om jeres datter har fået modermælkserstatning fra fødslen og om hun evt. har fået de højt hydrolycerede produkter, som naturligt er mere sure i smagen. Men undersøgelser viser faktisk, at børn som er ernæret med 'de sure erstatninger', faktisk helt op i 2 års alderen stadig godt kan lide sure og syrlige smage og altså godt kan foretrække dette fremfor andre ting - hvor andre børn, der foreksempel er blevet ammet og hvor man ved at brystmælk er mere sødt og naturligt 'har en sødere tand' ...
Måske kunne det være en forklaring hos jer - i hvert fald er det en spændende tanke at arbejde med ... :)
Jeg synes ikke I skal gøre et stort nummer ud af det, men i stedet servere almindelig mad som I plejer og har I så en slikskål på bordet om fredagen eller serverer lidt kage fordi I skal have gæster eller lignende, så skal jeres datter naturligvis smage og have lidt af dette på lige fod med alle andre.
Der er ingen grund til at nægte hende at få det - det kan jo netop gøre, at hun så guffer i sig, når hun endelig får muligheden. Og der er heller ikke nogen grund til at presse hende til at spise sødt, det skal nok komme helt af sig selv. Jo mere afslappet forhold I kan have til det, jo bedre er det:)
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske