Brev:
Ulykkelig når hun skal i seng
3. august 2010
Alder:
22 mdr.
Ulykkelig når hun skal i seng
Hej Helen
Vores datter har aldrig været god til at falde i søvn om aftenen, det har stort set altid været en kamp, selvfølgelig med lidt bedre perioder end andre ind imellem.
For ca 4 mdr siden brugte jeg godnat og sov godt, jeg havde prøvet alt andet og ikke noget med særlig effekt. Jeg har ellers altid forsvoret, at jeg ville bruge den metode, men jeg vidste simpelthen ikke, hvad jeg skulle gøre. Det gik meget bedre end jeg havde troet og efter 5 dage puttede hun sig selv, også UDEN hun blev helt ulykkelig. Men lige så langsomt er det blevet værre igen. I aften er hun så begyndt at stå ud af sin tremmeseng, så nu skal vi også til at tage den kamp.
Jeg er selvfølgelig bange for, hun kommer til skade, så hun skal da have en anden seng. Hun græder og skriger fuldstændig vildt, nogle gange ulykkelig og andre gange hysterisk. Det starter faktisk, når hun kommer i seng, jeg kan slet ikke få hende til at lægge sig ned. Hun bare græder og græder og står næsten stående og halvsover, øjnene kører rundt. Jeg har en gang prøvet at tage hende op i barnevognen til sidst, hvor hun så falder i søvn, når jeg kører med den. Men synes ikke den er holdbar i længden.
Jeg har prøvet at gå til og fra, lægge tøj sammen, følger hende i seng igen, når hun står op. Når hun er helt opløst sidder jeg ved siden af hende, og prøver at trøste hende. I aften har det taget næsten 2 timer at få hende til at sove, og hun har grædt meget i hvert fald i 1,5 time. Sikke en afslutning på dagen for hende.
Hun kommer på kl 6 om morgenen, sover ca 1,5 time i dagplejen, og kommer i seng kl 20, så synes da også hun burde kunne sove. Hun er en meget viljefast og bestemt dame, det er selvfølgelig godt på mange områder, men det gør jo også, at hun holder ved rigtig længe, inden hun overgiver sig.
Jeg har også læst din bog om søvn. Omdagen er hun den mest glade pige og er fint med i sin udvikling, endda rigtig god til at tale og udtrykke sig.
Hvordan hjælper jeg hende bedst, når hun faktisk græder lige meget, hvad jeg gør, og hvad handler det om, jeg kan slet ikke gennemskue, hvad der sker.
Jeg glæder mig til at høre dit svar.
Mange hilsner
Mor til 2.