Svar: Lang puttetid om aftenen
3. august 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Det lyder dog som om at du måske skulle prøve at give ham grød/mos 3 gange dagligt og så give ham lidt mindre hver gang. Også for at få plads til lidt mere mælk. Det er således bedre at han får 1 dl. skemad 3 gange dagligt og drikker sin mælk efterfølgende, end at han spiser 1½ dl. 2 gange dagligt og måske afviser sin flaske.
Derudover tænker jeg, at I lige nu oplever udfordringer, fordi der sker meget med ham. Han har alder han har, så er det naturligt hvis han lige nu virker mere pylret og har svært ved at overgive sig til søvnen. Når børn udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil man opleve disse faser.
Du kan måske mærke at han virker mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden. Han begynder også at vende sig fra mave til ryg, fra ryg til mave og han drejer om sin egen akse. Han ligger ikke længere stille, men bevæger sig mere og mere på gulvet og måske begynder han også at forsøge at krybe lidt (ofte baglæns).
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Alle disse ting er med til at give en mere urolig søvn og også svært ved at koble fra og 'lukke ned' for stimuli og aktiviteter. Det kan derfor være nødvendigt netop at lægge sig med ham eller trille ham i barnevognen, fordi det hjælper ham til at koble bedre fra og falde i søvn.
Samtidig så er det også sådan, at den søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil æde af nattesøvnen. Det er således normalt at han enten vil gå senere i seng, vil kunne vågne midt om natten eller vil begynde at stå meget tidligt op, når han sover sin 3. lur. Det kan altså ikke undgås at den påvirker hans nattesøvn og overgivelse til nattensøvnen.
Det kan være en løsning at I prøver at putte ham senere end nu. Ingen af os kan sove på kommando og det handler om at springe på søvntoget, når det kommer forbi. Hvis man kommer for tidligt til toget, så er det frustrerede at ligge i sin seng og vente .. hvis man kommer for sent, så er det ligeså frustrerede. Derfor kan man ligeså godt tage ham op og gå ind i stuen og så putte ham senere, når næste søvntog kommer forbi - præcis som du faktisk også gør. Og så kunne du evt. prøve at putte ham lidt senere, for at se om det vil hjælpe :)
Det ændrer sig i takt med at han bliver ældre, hans søvnbehov bliver anderledes og de fleste børn vil naturligt i 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt. Den 3. lur om eftermiddagen eller tidlig aften springes således helt over og i takt med at dette sker, vil han naturligt kunne sove tidligere om aftenen igen. Der er altså tale om en periode.
Mit forslag til en dagsplan lige nu, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 9-9.30, sover måske kun 45-60 minutter, men kan han lulles videre i søvnen, er det naturligvis også fint - på sigt, vil det dog ofte være sådan, at han sover kort formiddagslur, lang middagslur og springer 3. lur over.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30, sover her gerne 1½-2 timer
Eftermiddag 16-17: Flaske
Powernapper som nu, det er dagens 3. lur
Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20.30-21. Kan evt. få flasken i sengen, så han ikke skal flyttes midt i putningen, men får flasken, der hvor I ønsker han skal falde i søvn.
Sen aften 23-30: Flaske og sover videre
Midt nat 02: Ammes evt. som nu
Som du kan se ligner min plan for dagen meget din egen, når man ser på tidspunkterne for de forskellige ting. Men din dreng sover faktisk en del i løbet af dagen og sover lange lure - du luller ham ofte til ro, når han vågner op og får ham på den måde til at sove videre. Det er i princippet også rigtig godt, hvis han har behov for det, men det gør naturligt at når han sover så meget om dagen, så vil hans nattesøvn blive kortere.
Gennemsnitlig vil de fleste børn på 5, snart 6 måneder have brug for samlet at sove måske 3-4 timer i løbet af dagen og 10-11 timer om natten. Din dreng sover ofte 2 timer om formiddagen, 1½ times middagslur og så ½ time om eftermiddagen. Det giver ialt 4 timer om dagen - altså helt fint, men nattesøvnen skal så måske kun være 10 timer og altså relevant at sove fra 21 til 07 ...
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske