Svar: Ikke hyggelige måltider
4. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
Mange børn vil i 8-10 måneders alderen lukke munden for skeen. Det handler ofte ikke om at barnet ikke er sulten eller at barnet er kræsen, men derimod om at barnet vil spise selv.
Spørgsmålet er derfor om ikke jeres lille Rasmus har brug for mere rigtig mad, mad med mere bid i. Det vil sige, mad i stykker som han kan sidde med i hånden og gnave sig igennem, mad i små stykker som han kan øve sig i at spise med en gaffel og så naturligvis stadig mad som er moset, som I giver ham på en ske, når det andet ikke går hurtigt nok eller stadig er for svært for ham :)
Det er vigtigt at han får mange små måltider dagen igennem, så hans blodsukker holdes stabilt og humøret dermed også er mere stabilt. Nogle børn kan godt i denne alder, have brug for et 'før aftens måltid' f.eks. kl. 17, som gør at han ikke er alt for sulten, når klokken er 18-18.30 hvor I måske normalt spiser aftensmad. At give ham lidt mad der, kan derfor godt være med til at give lidt mere ro ved selve aftenmåltidet.
Hvordan skriger og råber han? Er det et udtryk for at ville tale med i jeres snak, være en del af det der foregår? Er det fordi han øver lyde og synes det er sjovt at sidde og råbe og få jeres opmærksomhed? Børn skal jo ikke være særligt gamle før de lærer, at de hurtigt kan blive centrum for middagsbordet ...
Det kan være en god idé at lære ham lyde, som I synes er interessant og mere til at holde ud at høre på. Når han råber, så mød ham "Ih, hvor du kan råbe" og prøv så at motivere ham til noget andet "Kan du også sige pprrr, prrrr" eller lignende, så han øver en lyd I andre kan holde ud ...
Det kan være en god idé at flytte ham, så han ikke sidder for bordenden, hvis han gør det. Men i stedet flytter ned og sidder langs bordets sidde - det gør at fokus fjernes lidt mere fra ham, at han sidder et andet sted :)
Du skriver at aftensmaden er det eneste måltid om dagen, hvor I spiser sammen ... måske er det netop derfor at han har brug for at gøre sig selv bemærket? Måske kunne det hjælpe, hvis I begyndte også at spise morgenmad og frokost sammen, så han ikke til andre måltider sidder alene ved bordet, hvis han normalt gør det? Bare en tanke ...
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en dreng på 8 måneder:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, evt. frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende. Suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske eller ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Før aftensmad 17: Tilbydes lidt grøntsager, lidt af den mad du er igang med at gøre klar til aften, tilbydes ½ bolle med smør, ost eller lignende at gumle på, vand af kop.
Aften 18.30: Familiemad, risretter, pastaretter, lasagne, frikadeller, laks, rødspættefilet osv. Kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker ved siden af. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes eller flaske
Jeg håber at mine tanker og ovenstående plan for dagen, giver lidt idé om, hvad jeres dreng har brug for af måltider og hvordan I måske kan få lidt mere ro om aftenen :) Det er som sagt vigtigt med mange små og hyppige måltider, kød, fisk, grøntsager, ris, pasta osv. fordi det også påvirker hans humør i løbet af dagen og om aftenen.
Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt. Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske