Svar: Tager min søn for meget på?
9. juli 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Umiddelbart skal man aldrig sætte små børn på kur og jeg synes bestemt ikke at din søn er for stor. Jeg synes du skal tage det helt roligt og glæde dig over at han trives som han gør.
Når man beregner mælkemængden, så er tommelfingerreglen at barnet skal have hvad der svarer til 1/6 af vægten i døgnet. Hvis din dreng spiser forholdsvis meget mere end dette, det er der nogle børn der gør, så kan det være en fordel at skifte til en lidt mere mættende erstatning, når han bliver 4 mdr. Det kan f.eks. være blå Allomin 2. Det er dog vigtigt at det fortsat er et fuldgyldigt præparat.
Fra 4 mdr´s alderen kan du også begynde at give lidt vælling men i alderen 4-6 mdr. må han kun få hvad der svarer til 2 måltider vælling om dagen, pga proteinindholdet.
Efterhånden som han bliver ældre og begynder at bevæge sig mere, så forbrænder han også mere og vil i takt med at han også får anden mad, sandsynligivis flade ud på vægtkurven og finde sin egen kurve. Det er helt fint.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske