Brev:
Tigerspring og dagsrytme
4. august 2010
Alder:
7 mdr.
Tigerspring og dagsrytme
Kære Helen.
Igen - tak for en super brevkasse. Det er så dejligt at lure rundt herinde - læse andre´s breve og dine svar, samt få inspiration til både bøger og mad.
Vi har ikke længere problemer med søvnen. Et simpelt mørklægningsgardin var opskriften, så fra den ene dag til den anden, vendte vores guldklump sig om og sov af sig selv:)
De sidste 3 uger har han dog vågnet grædende, sovende og næsten utrøstelig mellem 5-10 gange om natten. Tænker det er tigerspring han tager - da der ikke rigtig er tegn på tænder, og han virkelig har lært meget gennem den sidste måned > triller, sidder og bevæger sig væk. Hvor længe varer de udviklings-spring som regel? Og kan vi gøre andet end at trøste og være der for ham? Han sover på hans eget værelse, men han har ind i mellem lagt mellem os eller sovet i barnevognen inde i soveværelset, men han vågner ligeså hyppigt grædende.
Nu jeg er herinde, vil jeg gerne vide hvad du tænker om vores dagsrytme.
Vores dag ser nogenlunde sådan ud:
5-6: vågner og spiser ca. 100ml MME - sover videre
6.30-7: vågner, pusles, og spiser 1 1/2 dl havregrød/øllebrød med vand til.
8-8.30: puttes til formiddageslur - sover 45min
9.30-10: tilbyder sutteflaske, men han vil faktisk aldrig have noget af den.
Han kan ind i mellem godt have behov for en lur mere inden middagsmaden. Prøver at trække ham, men han pyller, gnider sig i øjnene og kalder næsten efter sin barnevogn.
11.30: frokost, får boghvedegrød-3kornsgrød osv med frisk frugt. Også øver vi rugbrød med leverpostej, banan osv. + frugt i hånden og vand.
12:puttes til middagslur- sover 45 min
14-14.30: tilbyder sutteflaske- spiser mellem 20-100 ml. Puttes herefter- sover 30-45 min.
Eftermiddag: leger, hygger, går ture, løber med baby-jogger, handler, laver mad, spiser frugt osv.
16-16.30: har næsten altid behov for en powernap på 20-30 min sen eftermiddag.
17-17.30: aftensmad, spiser alt, fx kartofler, gulerødder, blomkål, broccoli, ærtesovs, fisk, kylling, små kogte deller, mælk af glas.
19.30-20: pusles, nattøj på, godnat ritualer og sutteflaske- spiser mellem 100-210 ml.
Svarer denne plan overens med en dagsrytme til en 7 måneders dreng? Hvad tænker du om hans behov for mælk og søvn?
På forhånd mange tak.
Hilsen Mads´s mor