Svar: Pludselig svær at putte
4. august 2010
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig vigtigt at du forsøger at finde ud af, hvad jeres datters protester handler om.
Du skriver at hun protesterer allerede, når du forsøger at putte hende på værelset og lægge hende ned i sengen. Spørgsmålet er om hun har haft nogle oplevelser, som har gjort hende utryg ved sengen ... det lyder som om at hun forbinder det at blive puttet der, men noget ubehageligt.
Derfor kan der være en idé i først at lære hende at sove på værelset og når hun så er tryg ved dette, så lære hende at sove i sin seng.
I stedet for at hun puttes sammen med jer i jeres seng, kan hun altså stadig få den nærhed og fysiske kontakt hun behøver, men ikke i jeres seng i soveværelset, men i stedet på en stor madras på gulvet i værelset.
Hvis pigerne på sigt skal sove sammen, så kunne I godt forsøge at putte hende på en madras ved siden af storesøsters seng, I kunne så sidde der, læse bog for dem begge, give den nærhed især den yngste lige nu har behov for og stille og roligt komme fra at sidde tæt hos hende, til at kunne sidde ved siden af hende og til derefter at hendes seng så kommer på værelset og I så sidder ved siden af den. Læser som I plejer, taler lidt med pigerne om dagen osv. hvorefter de så skal sove.
En stor madras på gulvet har den fordel, at I vil kunne give hende masser af fysisk kontakt og at hun samtidig stille og roligt kan lære at sove med jer mere og mere på afstand. Og så vil hun der ikke kunne falde ud over kante og slå sig ...
Protesten kan også handle om at hun hellere vil lege og lave sjov end hun vil sove. Måske er hun ikke træt nok og I skal her overveje, hvor meget hun sover om dagen og hvad tid I putter hende på. Hvis tidspunktet ikke er rigtigt, vil hun naturligt protestere - ingen kan sove på kommando.
Og så skal I naturligvis prøve at tale med storesøster om at det er super hyggeligt at sove sammen, men at de jo netop skal sove og ikke lege ... og at hun må hjælpe dig med at få skabt lidt ro. Modsat, så skal de jo også have lov til at hygge sig lidt og netop det at storesøster pjatter og er der kan jo gøre at lillesøster bliver mere tryg ved at skulle sove og begynder at se frem til dette.
Der er derfor ikke spor i vejen med, at de to tumler rundt, har det sjovt osv. 15 minutter inden sengetid - I behøver ikke være til stede og være en del af dette, de må gerne lege lidt, det er okay. Men bagefter skal der så naturligt være ro og de kan så der få læst lidt historie og falde i søvn. På den måde bliver der måske plads til begge dele - både lysten og glæden ved at sove sammen og også reglen om at det er sovetid og ikke legetid :)
Får den store lyst til at sove på madrassen sammen med den yngste, så er det også helt okay. Hun kan måske give den nærhed, som den yngste netop søger hos jer og det kan også være en måde at komme væk fra jeres favn og få nye rutiner skabt. Mange børn nyder og har stor glæde af at sove sammen - de kan nyde det rigtig meget begge to :) Det vigtige er at de ikke presses til noget de ikke har lyst til.
Det er helt naturligt at der lige nu sker en masse i jeres yngste datters liv, som påvirker søvnen og ofte ser man i 12-14 måneders alderen, at børn har en periode, hvor de er mere omklamrende og tryghedssøgende - præcis som de ofte også har i 8-10 måneders alderen. Der, fordi de begyndte at kravle og bevæge sig mere rundt, nu fordi hun begynder at gå mere omkring på egen hånd :)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske