Brev:
Mad, kræsenhed
5. august 2010
Alder:
2 år, 9 mdr.
Mad, kræsenhed
Kære Helen
Det er første gang jeg skriver til dig og håber at du kunne hjælpe os vores datter (på 2 år og 8 måneder) med mht. kræsenhed i forhold til at spise.
Siden vores lille pige blev født havde hun været stor-spiser. Amning gik super godt og det samme er skete da vi skulle over til fast mad. Hun var meget modtagelig for alt det nye og spændende. Hun spiste alt fra suppe til krydret mad.
Da hun blev lidt over 1 år gammel, begyndte hun at udvikle eksem og fødeallergier. Hendes allergier har været noget ustabile, men generelt har det vist sig at være primært nødder. Vi har fået en lægehenvisning til en børnelæge for at finde ud af præcis hvad hun reagerer over for.
Da hun var knap halvandet år begyndte hun at spise mindre og mindre til nu at spise næsten ingenting. Det har været en kamp hver dag, som vi er ved at blive trætte af. Vi har skåret ned for mælk, for at se om det fjernede hendes appetit. Jeg har også prøvet at tilbyde grønsager/frugt stanger imellem måltiderne, idet hun nu ikke spiser til middag. At ikke give så meget opmærksomhed til hende i løbet af aftensmad. Men intet ser ud til at virke.
Vi er herhjemme meget glad for at lave mad, og hun viste også lidt interesse til at være med på sin egn måde så snart hun kunne stå op. Men hun har langsomt mistet interessen. Nogle gang gider hun i en tid, men det er ikke nok til at hun vil spise det vi laver. I begyndelsen troede vi det var en fase, men nu er der gået næsten et år.
Jeg føler som om vi sidder fast i en ond cyklus. Vi er så bekymrede, at det nu er begyndt at gå over hendes opdragelse. Jeg vil meget gerne lære hende skik ved bordet som f. eks. at sige tak for mad, osv. Men det har vi simpelhed ikke energi til når al fokus går på at hun skal spise andet end pasta eller pølse.
Hun er generelt et roligt barn, men dog meget stædig og enorm viljestærk. Vi begyndte fornyligt at mærke at hun virkelig afprøver sine grænser og tester os. Hvis vi siger noget mht. mad så ved vi at hun gør lige præcis modsat. Der har været flere dage, hvor hun gik sulten i seng selvom der stod mad på hendes plads hun kunne spise. Hun tog kun to bider af en frikadelle fra hun kom fra vuggestue til hun lod sig til at sove. Og det var det hun fik.
Der har været nogle få gange hvor det lykkedes for os til at få hende til i det mindste til at smage på noget. Hun tager et bid og siger at hun ikke kan lide.
Vi er meget usikre på om det handler om tillid til mad pga. de mange allergiske reaktioner i det sidste år, eller kræsenhed kombineret med stædighed.
Hun vejer 15 kg og måler ca. 95 cm. Det hun spiser lige nu er:
Havregrød (stadig meget glad for dette)
pølser
ren pasta, ris, kartofler
frugt og bær
nogle gang frikadeller
leverpostej (men mange gang ikke rugbrød)
Smøreost med hvidløg
bløde boller
Hun får havregrød hver morgen og vi sørger for pasta, ris og boller er med fuldkorn.
Håber du kan hjælpe os
Med venlig hilsen
Desperate forældre