Brev:
Problemer med middagsluren
5. august 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Problemer med middagsluren
Kære Helen,
Så har vi igen et lille spørgsmål vedr. Christian. Han har fået problemer med at sove til middag i sin barnevogn.
Det går fint med at putte ham og han virker glad for at komme ud og sove. Der går altid lige lidt tid med at falde i søvn, hvor han ligger og snakker lidt og leger med sin bamse. Normalt plejer han ca. at sove halvanden time – nogle gange lidt mere andre gange lidt mindre.
Men i ferien oplevede vi at han vågnede efter ca. 30 – 45 min. og græd voldsomt. Han var nærmest utrøstelig og der var ikke mulighed for at få ham til at sove igen, selvom han tydeligvis stadig var træt. Vi tænkte, at det kunne hænge sammen med at han sov lidt mere om natten, nu hvor det var ferie og han fik lov at sove til han selv vågnede om morgenen.
Men i mandags startede han op i dagpleje igen og hver dag har hun oplevet nøjagtigt det samme. De første par dage lykkes det hende at få ham til at sove igen, men ikke i går, var der ikke noget at gøre.
Han sover fint om natten. Bliver puttet ca. 19:30 og bruger lidt tid på at falde i søvn (15 – 20 min.). Vi vækker ham ca. 6:15 – 6:30 til hverdag og i weekenden sover han til mellem kl. 7 og 8.
Han har været en del forkølet i foråret og inden sommerferien fik vi ham tjekket ved en ørelæge, der sagde at han havde lidt børnepolypper og lidt ’forkølede’ ører, men det var ikke noget hun ville gøre noget ved umiddelbart, dog vil hun gerne se ham igen her i slutningen af august.
Han har indtil nu sovet i Voksipose (sommerdyne) i barnevognen, men Voksiposen har vi netop skiftet ud med en almindelig babydyne, for at se om det gør en forskel. I barnevognen er han selvfølgelig også spændt fast med en sele.
Samtidig med at han fik problemer med at vågne og græde fandt han også ud af, at han kunne sætte sig op i barnevognen og vi tænker på om det er motorikken der kan have betydning. Han bevæger sig rigtig meget i sin tremmeseng om natten og får udnyttet hele sengen :o) og den frihed har han jo ikke i barnevognen.
Christian er ca. 85 cm lang og barnevognen har et liggemål på 97 cm, så han virker ikke for stor til den endnu.
Har du nogen idé om hvad årsagen til hans gråd kan være og hvad vi kan gøre for at hjælpe ham bedst muligt?
Glæder mig til at høre fra dig.
De bedste hilsner
Anja