Svar: Fjerne flasken inden middagslur?
5. august 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Nina
Hvis du synes det fungerer bedst med flasken inden middaglur lidt endnu, så må du naturligvis gerne bibeholde denne. Men stille og roligt bør der skæres ned i flaskerne, så hun kun får 2 mme gange dagligt.
Stadig har hun dog brug for 400ml mme for at få sit jernbehov dækket og drikker hun kun 100ml hver gang, så skal du jo bruge tilsvarende mængde i grød for at få hende dækket ind. Hvis I ikke kan dette, så er det nødvendigt at bibeholde en ekstra flaske lidt længere tid :)
Du kan også overveje om du skal skifte til en anden erstatning, alt efter hvad typer du giver nu. Hvis du giver f.eks. NAN 3 så er jernindholdet større og så behøver du måske ikke være helt så emsig med at hun når de 400ml præcist ...
Det er dejligt at hun er begyndt at spise mere og at du nu også kan få hende til at spise lidt frugt og bær - også uden at hun kaster op.
Hold endelig fast i den positive udvikling du mærker, at hun nu er begyndt at interessere sig for at smage lidt mere på tingene - det er rigtig godt. Det skal du udnytte :)
De dage, hvor hun virker motiveret, har lyst til at spise og smage mere, må du give hende så meget forskelligt som muligt. Og de dage, hvor hun ikke har særlig stor appetit, skal du ikke presse hende, men tro på at hun spiser, når hun atter har behov :) Som du skriver, så følger hun stadig sin kurve og virker jo til at trives :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske