Brev:
Ulykkelig søvn - 8 mdr.
5. august 2010
Alder:
8 mdr.
Ulykkelig søvn - 8 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver denne gang til dig, fordi jeg er lidt i tvivl mht. min måde at takle putteritualet med Magnus på.
Han er nu 8 mdr. gammel og er lige begyndt at kunne sidde selv og stå i kravleposition, ligeledes myldrer der tænder frem på ham, så i øjeblikket er han ved at få 4 tænder på én gang og har i forvejen fået 4 fortænder, så der sker rigtig meget med ham i øjeblikket og er helt sikkert med til at han bliver urolig, når han skal sove.
Han er også inde i den periode hvor han er meget morsyg.
Jeg har jo læst noget fra din fremragende bog og kan kun stærkt anbefale den, jeg er selv stor tilhænger af, at mit barn ikke skal græde sig selv i søvn.
Det får mig så tilgengæld også til at blive lidt i tvivl, for hele dagen kan gå godt med at få spist, få sovet sine lure og få leget og blive aktiveret, hvilket han er rigtig god til, dog er han meget morsyg og vil meget gerne være i nærheden af mig hele tiden..
Når aftenen så kommer og hans sengetid nærmer sig, bliver han selvfølgelig mere og mere træt, gaber, gnider sig i øjnene og bliver lidt pyldret.
Vi gør nogenlunde det samme hver aften, han får spist, kommer i bad og får ren ble og nattøj på, vi giver ham godt med fysisk kontakt inden godnattid og så når kl. bliver ca 19-19.30 går jeg ind med ham på sit værelse.
Der er rullet ned og der er en hyggelig aftenbelysning. Jeg sætter mig ved siden af hans seng, med ham på armene og ammer ham, til han endten er faldet i søvn eller er lige ved, imens synger jeg en stille lille sang for ham.
Dernæst lægger jeg ham og kysser ham godnat og så hvis han sover går jeg ud og hvis ikke, så sætter jeg mig ved siden af ham, med én hånd på ham, så han kan mærke mig.
Så kan han godt vågne helt op og begynde og græde og blive urolig, først prøver jeg at berolige ham med en blid stemme, at mor er her, og hvis ikke dette hjælper tager jeg ham op og beroliger ham, for så bagefter at lægge ham igen.
Hvis han bliver ved med at blive ked og vende sig om, tager jeg ham op, efter at have prøvet at trøste og lægge ham 2-3 gange og tager ham med ind i stuen og vendter til han igen virker klar til at sove igen.
Men så har jeg oplevet, at han ender med at blive vildt overtræt og hyler fuldstændigt hysterisk til sidst og vil hverken trøstes når man tager ham op eller lægger én hånd på ham.
Så jeg har været nødt til at bare sidde ved siden af hans seng og berolige ham og holde ham med mine hænder til han tilsidst falder i søvn.
Er der en anden måde jeg bedre ville kunne gøre det på, så ikke vi ender med, at han skal blive så ulykkelig og overtræt, det er jo hverken rart for ham eller mig.
Med venlig hilsen
Rie