Svar: Ulykkelig søvn - 8 mdr.
5. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Rie
Dejligt at høre at du har læst min bog og fundet gode råd og hjælp i den :)
Netop på grund af den alder og udvikling din dreng går igennem lige nu, så er det ekstra svært for ham at koble fra og overgive sig til søvnen.
Alt det du fortæller lyder helt normalt og den måde du forsøger at tackle det hele på, lyder faktisk også meget fint. Det lyder umiddelbart som det helt rigtige at gøre:
- amme ham, putte ham i forbindelse dermed
- sidde hos ham, berolige med en hånd
- tage ham op, trøste, berolige, prøve at putte igen
- gå ud, når og hvis du mærker at det ikke virker og så vente på at han atter bliver parat.
Det lyder alt sammen helt super!
Du efterlyser en anden metode, fordi du oplever at han nogle gange bliver for overtræt og det hele så kammer over. Du kan her faktisk godt prøve at lægge dig med ham i dobbeltsengen. Og amme ham imens han ligger der.
Der sker ikke noget ved at han i en periode, får lov til at falde i søvn på denne måde og så derefter flyttes til sin seng, når han sover. Selvom det naturligvis er en forkert søvnassociation for hans alder, så er det faktisk okay, netop fordi han lige nu godt kan have brug for det tætte, det nære, det meget fysiske, for at overgive sig helt.
Når han så atter er inde i en periode, hvor han lettere falder til ro, så kan du gå tilbage til at amme ham siddende og derefter flytte ham over i hans egen seng, så han igen lærer at sove der :)
Det vil være helt okay at gøre sådan, ud fra den situation du beskriver hos jer lige nu :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske