Brev:
4 mdr. Skal vi begynde med skemad?
9. juli 2004
Alder:
4 mdr.
4 mdr. Skal vi begynde med skemad?
Hej Helen
Så har jeg igen brug for lidt hjælp. Min datter, som bliver 4 måneder om 3 dage, har gennem de sidste 14 dage sovet dårligt både nat og dag. Hun plejer at sove 3 timer i et stræk om formiddagen, et par timer om eftermiddagen og et par smålurer ind i mellem. Om natten sov hun som regel igennem.
Nu vågner hun for hver halve time om dagen og kun med besvær får vi hende til at sove videre, og om natten vågner hun hver anden time. Hun falder heldigvis straks i søvn igen efter amning, men det er ved at slide temmelig meget på hendes far og jeg, eftersom det har stået på i ca. 14 dage.
Hun ammes fuldt ud og voksede fint i starten ca. 250 g om ugen, nu dog kun ca. 150 g om ugen. Vejer nu 7 kg.
Vi har forsøgt blot at give hende sutten om natten eller tilbyde hende vand, men den køber hun ikke. Det ender så med at jeg ammer hende, for så er der hurtigt ro.
Problemet er også, at når hun spiser så tit om natten, kommer vi nogle gange langt op ad dagen, inden hun er rigtigt sulten igen. Desuden bliver hun tit sur, når jeg ammer hende om dagen, hiver i mig og slår på brystet til trods for, at der er masser af mælk, hvis jeg efterfølgende malker ud.
Kan det være fordi hun er ved at have brug for noget, der mætter lidt mere end bryst?
Hun er desuden begyndt kun at have afføring hver 4.-5. dag istedet for som tidligere hver dag. Har det nogen betydning - får hun måske for lidt?
Vi er begyndt at give hende lidt skemad - blot nogle få teskefulde.
Hun spiser med største velbehag, og det er os der begrænser det. Hvor meget må vi give hende?
Og er det en idé at give det, før hun skal i seng i håb om, at hun kunne sove lidt længere om natten?
Håber du kan hjælpe, for det er ved at gå os rimeligt meget på, også fordi det er svært at finde overskudet til at være der for hende om dagen.
Hun er ellers som regel en glad pige, meget aktiv og smilende og har ikke været syg.
Med venlig hilsen
Siljes søvnige forældre