Svar: 4 mdr. Skal vi begynde med skemad?
9. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Siljes søvninge forældre
Jeg synes det vil være en rigtig god idé at I begyndte at give hende lidt mere skemad. Både fordi hun er begyndt at vågne mere og ikke rigtigt virker til at blive mæt nok at nmodermælk, men også fordi hun er interesseret og gerne vil skeen.
I kan begynde med grød eller grøntsagsmos, det står jer frit for. Mange vælger dog grøden, da den er nemmere at ændre i konsistensen, så den passer til ens barn. Det er en fordel at begynde med majs eller risgrød, som er lind og mild.
I kan lave grøden selv eller købe industrielt fremstillet grød. Hvis I laver grøden selv, skal der tilsættes en tsk. fedtstof i hver portion. Hvor stor en portion er, er forskelligt. Nogle børn spiser jo mere end andre. Det vigtige er at uanset måltidets størrelse, så har barnet brug for mange måltider i løbet af en dag. Da I lige er begyndt på skemaden, synes jeg derfor I skal prøve med en lille portion formiddag/frokost og en lille portion aften (aftensmad).
En lille portion til at begynde med, så hendes mave får tid til at vænne sig til det. Jeg synes ikke I skal give hende lige inden sengetid, da maden også kan give lidt uro i maven. Prøv derfor at give hende lidt, når I også selv skal spise til aften, og tilbyd amning til natten, som I plejer.
En plan med to måltider mad, kan se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst
Frokost: Grød og evt. bryst
Eftermiddag: Bryst
Aften: Grød eller grøntsagsmos og bryst
Sen aften: Bryst
Nat: Bryst
I kan forsøge med en enkelt portion skemad i nogle dage og se hvodan det går, herefter kan I øge til to portioner. I må gerne give hende 1 dl af gangen, måske kan hun ikke klare denne mængde og måske kan hun godt kapere mere. Hvis det sidste er tilfældet kan I øge hende efter nogle dage, når hendes mave har vænnet sig til det.
Der er ikke noget unormalt i at der går 4-5 dage imellem afføringerne, når man ammer. Det vigtigste er at hun tisser det hun skal.
I kan læse mere i min artikel om 'den første skemad', som I finder under 'artikler'.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske