Brev:
Nedskære antallet af flasker, vil ikke spise med ske
5. august 2010
Alder:
9 mdr.
Nedskære antallet af flasker, vil ikke spise med ske
Hej Helen.
Tak for dit svar sidst ang. at vores datter Lea græd når hun blev lagt, du havde ret, det var bare en periode.
Nu har vi så brug for din hjælp igen. Lea er nu blevet 9 mdr. og er startet i dagpleje, hvilket går godt.
Hun plejer at få flaske inden hun bliver puttet formiddag og efter frokost samt til natten, altså tre flasker i døgnet. Hos dagplejeren får hun hverken formiddag- eller frokostflasken, da hun bliver lagt så tæt på måltidet, og så er dagplejeren også helst fri for at give flaske tror vi. Det er egentlig fint nok, for vi vil også gerne skære ned, så hun kun får aftenflasken. Og det fungerer hos dagplejeren, hun sover 1 time om formiddagen og 2 om eftermiddagen.
Herhjemme kan vi bare ikke overholde dette. Hun er slet ikke inde i den samme rytme som hos dagplejeren, hun er tit herhjemme vågen i 2-3 timer efter hun har spist og for at få hende til at sove giver vi hende så en flaske, men skulle vi hellere give hende et mellemmåltid?
Det ender tit med flasken, da hun, hvis hun er for træt, ikke har overskud til at sidde og få et måltid. Hvad gør vi for at komme af med de to flasker om dagen?
Den anden ting vi vil spørge dig om handler om, at Lea er begyndt at blive afvisende overfor skemad. Om morgenen spiser hun kun halv portion havregrød/øllebrød, hvor hun plejer at være sulten og spise op (da hun jo sover 10-11 timer).
Om aftenen er det det samme. Hun vil kun spise et par skefulde kartoffelmos, men kød og grønsager i tern spiser hun gerne, og helst hvis vi giver hende det med fingrene, ligesom rugbrødshapsere, som hun elsker. Har prøvet med en lille gaffel, men det er ikke optimalt.
Her er det så at vi også bruger flasken som en form for back-up hvis hun ikke har spist så meget, så vi fastholder hende i flasken, selvom vi ønsker at skære ned.
Har du nogle forslag til hvad vi kan gøre?
Skal hun allerede nu lære at spise selv, og hvordan griber vi det an? Starter hun med at spise med fingrene eller med ske/gaffel?
Det skal lige siges at hun er ved at få tænder, så måske det har en indflydelse på dette..
Glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Mette