Svar: Nedskære antallet af flasker, vil ikke spise med ske
5. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have brug for 3 flasker i døgnet og når de bliver 10 måneder kan man så skære ned til 2.
De to flasker, som barnet har brug for i 10 måneders alderen vil normalt ligge inden middagslur og om aftenen eller ligge aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tun, rognguf eller lignende. Suppleres derudover med kogte grøntsager som ærter, majs og gulerod, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende. Og må derudover også gerne fortsat suppleres med grøntsagsmos, hvis hun virker til at have behov for lidt ekstra. Vand af kop.
Evt. flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, en lille portion tykmælk med frugtmos, lidt mysli (uden honning og chokolade), rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs - maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i jeres mad, almindelige børnevenlige retter er f.eks. pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, ris med sur-sødsovs, farsbrød, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefilet osv. Vand eller mælk af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. Flaske som spises mere eller mindre i søvne, det man kalder for et drømme måltid
Normalt ville hun altså lige nu skulle have de 3 flasker som er nævnt her i planen og når hun så bliver 10 måneder vil den ene flaske kunne skæres væk - det kunne så være flasken inden middagsluren eller flasken sen aften der fjernes ...
Hun må meget gerne spise med fingrene og også blive madet med fingrene, ligesom I også meget gerne må forsøge med en gaffel. Hun har brug for jeres hjælp med gaflen og nogle gange vil hun også pille maden af gaflen og putte den i munden med fingrene og det er helt okay. Øvelse gør mester og det vigtigste er at hun spiser og ikke så meget, hvordan hun spiser :)
Ske vil hun ikke kunne mestre før omkring 16 måneders alderen, hun må gerne forsøge men vil sandsynligvis vende den rundt, så maden falder af, inden hun når munden og det vil frustrere hende meget :)
Tandfrembrud kan godt spille ind på appetitten, men det kan også sagtens være alder og ønsket om at kunne mere selv, ville selv, som I lige nu mærker.
Jeg håber at ovenstående plan og tager viser hvad I kan forvente og hvordan I kan komme videre herfra :)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske