Svar: Putning - hjælp
6. august 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Sandra
Velkommen til og tak for dit brev :)
Det er sandsynligvis den sene eftermiddagslur der hos jer er årsagen til, at jeres dreng har svært ved at sove, når I forsøger at putte ham kl. 20. Det er nemlig sådan at al søvn der ligger efter kl. 16 naturligt vil 'æde' af nattesøvnen.
Det betyder at når han sover en powernap sidst på eftermiddagen, så vil han enten skulle puttes senere om aftnen, han kan risikere at få en opvågning midt om natten eller han vil begynde at vågne tidligere om morgenen - og hos jer lyder det som om at han har brug for at blive puttet senere.
Løsningen hos jer er derfor at I enten springer luren om eftermiddagen over, så han kun sover 2 lure dagligt eller måske først putter ham kl. 21, hvor han vil være mere træt og parat til at sove og overgive sig til søvnen.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med kun en lur dagligt og derfor vil det umiddelbart være mit forslag at I arbejde på at han nu kun sover 2 lure i løbet af dagen og i løbet af de næste måneder vil han så kunne nøjes med kun en lur. Det kan han ikke lige nu, men 3 lure er for meget.
I kunne tale med vuggestuen om, hvorvidt de vil være med til at han puttes lidt senere dagen igennem, ligesom I kan forsøge det hjemme - netop for at han så bedre kan nøjes med kun to lure.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.45-7: Havregrød, mælk af kop.
8-8.30: Tilbydes frugt, frisk frugt og bær, evt. små bidder af en bolle, lidt ost, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl. 9 (i stedet for kl. 8)
Frokost 11-11.30: Rugbrød, fiskepålæg, kødpålæg, suppleres med pasta, kogte grøntsager, hårdkogt æg, rejer, osv. Vand af kop.
Tilbydes lidt frugt og lidt mælk og puttes til middagslur kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør og ost, vand af kop.
Sover ikke om eftermiddagen, netop fordi det hele er rykket en time dagen igennem
Aften 17.30: Aftensmad, spiser som I andre, almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, grøntsager, sovs, ris, pasta osv. Vand af kop.
Bad, slappe af osv. Tilbydes evt. en godnatgrød som en del af putteritualet.
Puttes med en kop mælk og en godnathistorie ca kl. 20
Mit forslag er altså at I ændre lidt på hele dagens rytme, for at jeres dreng får lettere ved at overgive sig til søvnen om aftenen :)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske