Svar: Vågner konstant - 4 mdr.
2. august 2010
Alder:
4 mdr.
Kære lidt trætte mor
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter.
Jeg kan godt forstå du er frustreret, for det er bestemt ikke let at have et barn, som kun sover 10-15 minutter af gangen, vågner og virker irritabel og hvor det er svært at finde ud af, hvad der er galt ...
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er at du skal arbejde på at få skabt en lidt mere fast rytme for dagen. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter lige nu og det er normalt at børn i denne alder begynder at powernappe mere. Vi kan dog godt blive enige om, at hun sover lidt for korte lure og at det skal vi forsøge at ændre på :)
Din datter er så gammel nu at hun interesserer sig mere for verden, omgivelserne, og begynder at følge med øjnene, skelne mere bevidst mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller hos en fremmed osv. Denne lyst til at opleve verden gør at hun ikke sover så længe af gangen og det er helt normalt at børn i denne alder derfor sover 3-4 små lure i løbet af dagen.
Helt små børn skifter søvnfase mellem 30-60 minutter - med den alder din datter har nu vil det være helt relevant at indføre faste putteritualer, en fast måde at putte på, så det stille og roligt bliver genkendeligt og vil gøre at hun begynder at forbinde visse ting med at skulle sove. Det er således rigtig godt at du forsøger at putte hende til formiddagslur, middagslur og eftermiddagslur og forsøger at gøre det efter samme principper og rutiner hele dagen igennem.
Du skal altså regne med at hun skal sove f.eks. 3 gange dagligt. Og arbejde på at lurene om dagen måske kommer til at vare 4 timer sammenlagt - det lyder naturligvis af meget, i forhold til at sove 15 min hist og pist, men en fast rytme skulle gerne på sigt hjælpe jer med dette.
Det vil være naturligt at mælk indgår som en fast del af putteritualet og da hun nu er 4½ måned så synes jeg også du skal forsøge at starte med lidt skemad. Du skriver at hun har haft svært ved det, når du har forsøgt og hvis hun ikke er klar, så må du naturligvis vente, men prøv at lægge mærke til de små signaler: Hyppigere søgning mod brystet og at en øgning af dette ikke virker tilstrækkeligt til at mætte hende, kan holde hovedet selv, følger den mad du spiser med øjnene, åbner munden bevidst, når du giver hende d-dråber mv.
Det at starte med lidt skemad vil på sigt hjælpe jer til en bedre rytme og vil påvirke hendes søvn om dagen. Det vil være naturligt at hun f.eks. får skemad, når hun vågner af en lur og får mælk inden hun skal sove næste lur og en sådan rytme vil være meget fin at I så småt begynder at arbejde på.
Det vil også være rigtig godt at du nu ser på hende som en aktiv lille baby og tænker over at hendes vågne perioder skal være meget aktive perioder. Når man har en pige der powernapper så meget som din, så kommer man hurtigt ind i en rytme, hvor man næsten konstant hele tiden tiden forsøger at få hende til at sove. Hun har jo ikke sovet særlig meget, så hun må jo være træt og derfor ligger hovedfokus på at få hende puttet - det er helt naturligt, sådan vil de fleste forældre tænke og det er sådan set også rigtigt nok.
MEN, søvnrytme er ikke noget vi fødes med eller har. Vi fødes med en søvncenter i hjernen, som er lidt umodent og som så påvirkes af forskelligt ting i takt med at vi bliver ældre. Og du er nødt til at hjælpe din datter med at få påvirket dette søvncenter i en retning som passer jer alle godt. Du er derfor nødt til aktivt at gå ind og gøre forskellige ting.
Det betyder at hun nu skal aktiveres i sine vågne perioder, hun skal bruge sig selv rigtig meget motorisk og mentalt og hun må gerne være vågen i 2-3 timer før hun skal sove igen. Et gab behøver ikke nødvendigvis betyde at hun er træt, det kan også betyde at hun keder sig og det er vigtigt at hun ikke slatsover hele dagen, men kommer ind i en rytme hvor hun er aktiv i en længere periode, får masser af stimuli både motorisk og mentalt og så først derefter er parat til så at sove en længere periode.
Når hun så skal sove, så er det vigtigt at hun er mæt nok, ingen af os kan sove særlig godt på tom mave og her kommer lidt skemad og amning ind i billedet. Faktisk kan det godt være at du igen skal prøve at supplere hende med en flaske, så du sikrer dig at hun puttes mæt og tilfreds.
Det er også vigtigt at du hjælper hende med at koble fra, når det så endelig er sovetid. Netop fordi hun har en alder nu, hvor hun tydeligt er interesseret i verden og hvad der foregår omkring hende, så er det vigtigt at du hjælper hende med at lukke for alt dette.
Her kan det, som du har forsøgt, være en god idé nogle gange at lægge sig med hende og amme hende i søvn i dobbeltsengen i soveværelset - dæmpet belysning, nedrullede gardiner, køligt rum. Men det kan også være en rigtig god idé at trille hende i barnevognen og blive ved med at køre, så hun på den måde holdes sovende. Prøv om ikke mindst en af lurene om dagen, f.eks. middagsluren bliver til en fast barnevognslur, hvor hun trilles og holdes sovende.
Du er nødt til at glemme regler og angsten for at skabe dårlige vaner. Lige nu er det vigtigste at få hende vænnet til at have behov for en lang lur midt på dagen og det skal prioriteres også selvom det kræver at du traver op og ned af gaderne i 1 time eller 2 ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en lille ekstra amning når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød - kun 4-5 skefulde, ikke mere, hun må ikke få for store mængder. Vand af kop.
Ammes og evt. supplement af flaske og puttes til middagslur i barnevognen kl. 12.30-13
Eftermiddag 16: Ammes
Puttes til dagens 3 lur - du kan her forsøge at lægge dig med hende i soveværelset eller far kan trille hende i barnevognen.
Aften 19-19.30: Ammes, suppleres evt. med flaske og puttes til natten.
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat: Evt. amning som nu, det er helt fint, de fleste børn er 6 måneder inden de rigtigt kan undvære denne.
Som du kan se nævner jeg en flaske og jeg tænker faktisk at du kunne forsøge at bruge den, når du netop går og går og søger at holde hende sovende. Hun kan ammes som hun plejer og flasken kan hun så få som supplement i barnevognen, så hun netop med flasken lulles i søvn. Og ja - jeg ved godt at det er et skråplan, men det er et spørgsmål om i en sandsynligvis forholdsvis kort periode, at få ændret hendes rytme og få hende til at føle behov for at sove længere lure. Og at få brystet, blive skiftet, evt. få bryst igen, eller få en flaske og så blive kørt i barnevognen, lullet til ro - det burde kunne slå hende ud ...
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske