Svar: Natteravn
7. august 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Rie
Det ser ud som om at din dreng umiddelbart ammes for meget og får for lidt rigtig mad. Nu hvor han er 8 måneder gammel, vil det faktisk være rigtig fint med kun 3 amninger i døgnet og ikke mere - i stedet skal hans behov dækkes via små hyppige måltider og mere rigtig mad med bid i - og væskebehovet dækkes så derudover af vand.
Som du beskriver jeres dag lige nu, så lyder det også som om at han sover meget tidligt dagen igennem og det betyder naturligvis at han har svært ved at undvære en af sine lure. Det vil dog være hensigtsmæssigt at han nu begynder kun at sove 2 gange dagligt, netop fordi rytmen om dagen også vil påvirke hans søvnrytme om natten.
Det er korrekt at han ikke bør sove efter kl. 16, i hvert fald kan det være en forklaring på at han har en vågenperiode om natten - så igen, to lure dagligt vil være rigtig godt.
Når man vil ændre på et barn med en tidlig søvnfase, så er det vigtigt at ændre på hele dagens rytme og ved at putte ham lidt senere dagen igennem, så han begynder at stå lidt senere op. Når hele dagen starter senere og senere, vil lurene naturligt også ligge senere og senere og dermed vil han stille og roligt fint kunne nøjes med kun to lure ... :)
Man flytter normalt med 15 minutter dagligt. Det vil sige, at hvis I lige nu putter ham til morgenlur allerede kl. 7.30 så skal han nu have flyttet dette til en formiddagslur som f.eks. ligger kl. 09. I skal altså begynde at putte ham 7.45, 8.00, 8.15 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I gerne vil have han fremover begynder at sove på.
Det er vigtigt at han samtidig ikke begynder at sove længere lure om dagen, men stadig kommer op til vanlig tid og så puttes til ønskelig tid igen. Ved at holde søvnen stabil på denne måde dagen igennem, kan man påvirke barnets rytme, barnets indre ur og således være heldig at få en time ekstra om morgenen og få skubbet hele rytmen, så det passer bedre til hele familien.
En plan for dagen vil derfor normalt se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden amning - sover her måske 45-60 minutter.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med små stykker frikadelle, lidt pastaskruer, en kartoffelbåd eller lignende fra aftensmaden og suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her måske 1½-2 timer - afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos eller ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs. Det skal være mad som smager af noget og tager udgangspunkt i jeres mad, det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, laks, rødspættefilet osv. Der skal være moset mad og mad i stykker. Vand af kop.
Kan suppleres med en godnatgrød som en del af putte ritualet og så I sikrer jer at han ikke går sulten i seng.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at sove uden til mælk til næste morgen. Du kan også vælge at give flaske her, for at se om det kan mætte lidt mere, det har jo den fordel at far også kan træde til og at det ikke kun er mor :) Jeg ved fra tidligere brev, at I har givet flaske før ... :)
Men som du kan se af planen, så ligger de 3 amninger inden middagslur, aften og sen aften. Nogle vælger også at lægge dem aften, sen aften og tidlig morgen - og altså helt fjerne dem om dagen, det tror jeg umiddelbart ikke passer så godt til jer. Han lyder til at være glad for brystet om dagen også, så mit forslag er altså aften, sen aften og inden middagslur.
Som du kan se indgår der også mange måltider og mere rigtig mad, så det er vigtigt at han nu begynder at spise mere og at mælkebehovet sættes ned :)
Jeg håber at min plan viser jer, hvad det er I skal arbejde hen imod og at det på den måde kan lykkes jer at få flyttet hans rytme, så hverdag (og nat) kan hænge bedre sammen for jer alle :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske