Svar: Søvnproblemer og fuldtidsarbejde - 15 mdr.
7. august 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Kiwibird
Din dreng er lige aldersmæssigt på grænsen til at at kunne forstå at I er der, når han ikke kan se jer. Derfor føler han sig ganske givet forladt og alene, når og hvis du går fra ham og vil naturligt græde og protestere, hvis du overhører dette. Han kan simpelthen ikke forholde sig til at du er lige inde på den anden side af væggen, når han ikke kan se dig, tror han du er forsvundet for evigt ...
Det betyder naturligvis ikke at du ikke kan forsøge at gå lidt frem og tilbage, fordi netop ved at du kommer igen hele tiden jo gerne skulle give ham den vidne, at du stadig er der, at han ikke er forladt. Men det er her utrolig vigtigt at du hele tiden vurderer hans gråd og hvad det handler om. Græder han utrøsteligt, så skal du naturligvis blive hos ham og jeg ser ingen problemer i at du sidder hos ham, holder ham i hånden i 15 minutter, hvis det gør at han så trygt og roligt falder i søvn. Det er langt bedre givet ud, end at gå og han så forbinder det at sove med noget som ikke er rart. At prioritere at sidde hos ham, kan være en rigtig god prioritering på sigt.
Samtidig vil det så også være en rigtig god idé at træne lidt uafhængighed med ham i hverdagen og netop bevidst hjælpe ham med at få forståelse af at du ikke er forsvundet, selvom du er ude af syne. Det kan her være en rigtig god idé at lege f.eks. gemmeleg med ham. Led efter hinanden, tag ham med "hvor er far henne, kan du finde ham?" osv. så hans fornemmelse for at man kan kalde og søge efter hinanden styrkes og han derved ikke længere føler sig helt så alene, selvom I er ude af syne. De fleste børn er 16 måneder før de rigtigt begynder at have denne fornemmelse.
Hans søvn og rytme om dagen spiller naturligvis også ind og det er fint at han sover en lur dagligt. De fleste børn vil i jeres drengs alder have behov for at sove ca. 13½ time i døgnet, det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover 2 timer om dagen og 11½ time om natten. Hvis han sover 3 timer i løbet af dagen, hvilket han naturligvis meget gerne må, så vil hans nattesøvn naturligt være kortere og der er ingen problemer i at han sover 10 timer om natten og 3 timer om dagen. Du skal så bare være opmærksom på at han så netop ikke har brug for at blive puttet allerede kl. 19.30.
Det kan altså godt være at du skal se lidt på søvnen om dagen og de dage, hvor han sover en lang middagslur, vil det være naturligt at putte ham senere. Puttes han, når han er parat, vil han naturligt også bedre kunne falde i søvn :)
At han har brug for vand hele natten må du forsøge at trappe ud af. Det er vigtigt at hans væskebehov dækkes godt hele dagen igennem, så han ikke behøver indhente det i nattetimerne. Det er også vigtigt at han ikke falder i søvn med f.eks. en flaske eller drypfri kop, fordi han så naturligt vil vågne og søge dette igen og igen natten igennem.
At han har brug for en sut, er sådan set okay, men det er en dårlig vane, at du skal give ham den .. Derfor er du nødt til at lære ham at tage sutten selv og dette lærer du ham bedst allerede om dagen. Hver gang han skal have sin sut, så giver du ham den konsekvent i hånden, så han selv skal tage den i munden. Og det samme gør du om natten. Du guider hans hånd rundt i sengen, for at finde sutte og derefter tage den i munden. Du er altså nødt til her at gøre ham lidt mere selvhjulpen.
Det er helt normalt at vågne 10-15, 20 gange hver nat, det gør du også selv, drejer dig, sparker dynen af, trækker dynen om, vender om på den anden side, putter dig ind til din mand osv. Din dreng har de samme opvågninger, men det er vigtigt at han nu lærer at komme videre i søvnen selv og uden din hjælp - og det må du lære ham om dagen også :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske