Brev:
Natamning og raseri ved sengetid
7. august 2010
Alder:
12 mdr.
Natamning og raseri ved sengetid
Hej Helen
Jeg håber du kan hjælpe os, da vi efterhånden er ved at være godt frustrerede.
Jeg er mor til Klara, som lige er fyldt 1 år. Om dagen er hun en fantastisk pige med let til smil og latter, kvik og ivrigt pludrende og pegende. Men om aftenen når hun skal puttes, går hun helt i modsatte grøftekant. Hun bliver ekstremt hidsig bare ved synet af sin tremmeseng, og begynder at skrige inden hun overhovedet bliver lagt ned.
Hun er et ammebarn med stort A, og jeg har stort set ikke kunnet gennemføre en nat, uden at hun vil ammes, på trods af at jeg ved det er en utrolig dårlig vane og går ud over tænder osv.
Jeg har prøvet flere gange at være vedholdende og "nægte" hende brystet, men hun reagerer ved at blive enormt rasende og frustreret, og kaster sig frem og tilbage, ruller rundt og skriger i vilden sky. Vi prøver at trøste hende på alle mulige måder, men hun vil hverken nusses, holdes om, synges for, bæres eller have vand af en kop. Det eneste der får hende til at tie stille og falde til ro, er brystet. Så selvom jeg er meget imod at gøre det i hendes alder, giver jeg pga. træthed op, og giver hende brystet til sidst.
For lidt over en måned siden, blev vi indlagt på børneafdelingen, da Klara havde fået en urinvejsinfektion. På det tidspunkt, var hun nede på at blive ammet en enkelt gang fra kl. 19 - 07, (og det er meget for os:-), men eftersom hun var så pylret af feberen og for at få noget mere væske i hende, fik hun derfor lov til at sutte meget mere end hun plejer om natten.
Desuden havde hun for 14 dage siden, tredags feber, som også generede hende meget. Efter dette blev hun altså igen meget afhængig af brystet, og jeg tror at der er en stor sammenhæng mellem hendes raseri når hun puttes, samt om natten, og det at hun ikke får brystet, så snart hun beder om det.
Mit spørgsmål er: Hvordan får vi vores lille pige til at falde i søvn uden at skrige panisk, og samtidig vænne hende helt af med amningen?
Håber du kan hjælpe os!
Glæder mig meget til at høre fra dig
Med venlig hilsen
Heidi