Svar: Natamning og raseri ved sengetid
7. august 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Heidi
Når børn bliver syge, indlagt osv. så må man nogle gange bare gøre det der virker og det kan ofte være brystet. Barnet får via brystet væske, næring og masser af tryghed, varme og ro - og intet kan være mere vigtigt, netop når hun er syg. Det har derfor være en helt fin prioritering, netop at amme hende, fordi hun har været de sygdomsperioder igennem, som hun har.
Det er dog også sådan, at hun med den alder hun har nu, er meget bevidst om brystet og at hun vil have det. Hun var så småt begyndt at sige fra, men på grund af sygdom, blev hun lagt til og hendes behov atter øget og derfor skal du ikke regne med at hun selv siger fra igen. Det gør hun ikke. Det er en beslutning som du skal tage og jeg kan ikke love dig at det bliver helt uden protestgråd fra hendes side ...
MEN, for der er jo næsten altid et men. Det kan godt lade sig gøre - i hvert fald er det et forsøg værd, at få trappet hende stille og roligt ud af amningen.
Det er her vigtigt at hun tilbydes en substitut. Det er ikke et spørgsmål om at give hende 'en kold tyrker' fra den ene dag til den anden, det er et spørgsmål om på sigt at få noget andet sat i stedet for brystet.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de tager en bestemt bamse eller klud til sig og fordelen ved at have en sådan er, at den jo er tilgængelig selvom mor ikke er det :) Det er barnet selv, der bestemmer behovet. Din datter kan for eksempel putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og således styre dette selv, hvilket hun jo ikke kan med dig som forælder. Sovebamsen er der, når hun har brug for den, uanset om hun sover hjemme, bliver passet af en babysitter eller skal sove i institution.
Jeg synes ikke du skal kæmpe med din datter om brystet, der er ingen idé i at du holder brystet fra hende, hun græder og bliver mere og mere ulykkelig og du så ender med at give hende det alligevel. Jeg vil i stedet foreslå dig, at du starter med at lægge hende til, giver hende den ro og nærhed hun søger og beder om og samtidig med dette, så indfører du så en lille puttebamse, en klud, en bestemt måde at kærtegne hende på, lulle hende til ro på.
Samtidig med at du giver hende en nu beroligende måde at komme videre i søvnen på, så forsøger du stille og roligt at gøre amningen kortere og kortere. Lad hende die lidt, finde roen og forsøg så at trække brystet til dig, så hun ikke fylder sig med mælk, men lærer at sove med mindre og mindre og i stedet med det nye ritual.
I starten, når du trækker brystet til dig, så vil hun søge efter det, måske blive lidt irriteret, så får hun det igen, dier kortvarigt, falder til ro og så forsøger du igen at lirke brystvorten ud af munden på hende. Hele tiden forsøge at fjerne brystet og så få det erstattet med noget andet.
Stille og roligt vil du så komme dertil, hvor hun bare lige dier lidt, du trækker brystet ud, hun accepterer det og triller om på siden og sover videre uden gråd. Og her er det så, at du kan begynde helt at undvære brystet og i stedet nøjes med de kærtegn, bamse og de beroligende ord, som du konsekvent har give hende hele tiden :)
Du skal naturligvis samtidig sikre dig at hun spiser og drikker nok hele dagen og også om aftenen. Det vil være en rigtig god idé at give hende en godnatgrød som en del af putteritualet, så du er sikker på at hun ikke går sulten i seng :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske