Brev:
Vågner tidligt - 18 mdr.
8. august 2010
Alder:
18 mdr.
Vågner tidligt - 18 mdr.
Kaere Helen
Jeg forsoeger at gaa lige til sagen! Har en dreng paa 18 maaneder, der er begyndt at vaagne alt for tidligt. Han sover i sin egen seng (en vanlig IKEA tremmeseng), men paa vores vaerelse.
For fire dage siden maatte vi tage den ene side af, da han fem gange var kravlet ud over kanten. Har sat et lille braet paa saa han ikke kan trille ud i soevne, men han kan selvfoelgelig nu selv kravle frit ind og ud.
Naar vi foer i tiden har haft problemer med at han er vaagnet tidligt, har jeg bare ladet ham blive i hans seng og lagt mig paa gulvet ved siden af eller talt til ham fra vores seng og saa har han maaske protesteret, men normalt har han saa forstaaet efter en uges tid, at jeg ikke er interesseret i at staa op foer klokken 6. Men det er jo pludselig ikke saa nemt, naar han selv kan kravle ud.
Foer i tiden sov han fra ca. klokken 8-8.30 til ca. 6.30 og sov ca. 2-3 timer midt paa dagen. Det var jo helt super. Saa begyndte han at vaagne tidligere og tidligere og var heller ikke saerlig traet om aftenen (maaske heller ikke saa maerkeligt naar han sov fra 12-15 om dagen) og han endte med at komme i seng ved 9 tiden og vaagne ved 6 tiden. Saa han fik 9 timer om natten og tre timer midt paa dagen og fungerede fint.
Men jeg ville gerne at han gik i seng ved 8 tiden saa min man dog jeg kunne faa lidt tid sammen, saa ville gerne korte hans middagslur til to timer saa han kunne sove maaske fra 8 til 6. Men, men, men nu er vi endt i en situation hvor han sover ca. 2 timer om dagen (12-2) og fra lidt over 20 til lidt over 5!
For det foerste er det jo ikke saa lang tid totalt og bestemt heller ikke ideelt for mig at staa op kl 5! I morges lagde min mand sig ved siden af ham og soergede for at han blev i sengen til klokken 6, men han faldt ikke I soevn igen. Han laa bare og pludrede indtil jeg stod op med ham kl 6.
Saa hvordan faar jeg ham til at sove en times tid laengere om morgenen?? Skal jeg vente lidt endnu og se om aendringen af hans middagslur ender med alligevel at have en effekt? Det er kun en uge siden vi begyndte at aendre det med 15 minutter ad gangen. Han er vaagen og frisk om morgenen, men bliver traet tidligere midt paa dagen end normalt, men hvis han aktiveres kan han holde sig i gang til mellem 12 og 13 uden problemer.
En normal dag ser saaledes ud:
5.15: Vaagner
7: Morgenmad (havregryn eller weetabix)
10-11: Broed med ost
12-14: Sover (skal vaekkes. Foer sov han fra 12-15)
14.30: Frokost (pasta eller risret med groentsager)
16-17: Frugt
19: Aftensmad (hvad vi spiser)
Engang imellem faar han en banan foer sengetid og faar altid en kop maelk.
Han har perioder som alle andre boern hvor han ikke spiser saa meget, men spiser i oejeblikket rigtig godt og meget. Han gaar til playgroup (vi bor ikke i Danmark) fra 9-12 og saa er han med sin barnepige om eftermiddagen. Han er en stor dreng paa 13 kilo og utrolig glad og nem saa det er ikke noget med at han pjevser og klynker pga for lidt soevn, men han er betydelig traettere om formiddagen end han var foer.
Det skal lige siges at det slet ikke fungerer at tage ham over i vores seng. Siden han var 10 maaneder har han sovet i sin egen seng og naar han en sjaelden gang kommer over i vores seng saa sover hverken han eller min mand og jeg. Saa det er afpreovet! ;-)
Han er nem at laegge i seng om aftenen hvilket tager ca. 15 minutter inklusiv en historie og en lille sang. Lidt laengere disse dag hvor han skal vaenne sig til at der mangler en side. Om natten vaagner han maaske en eller to gange og skal have vand, hvilket er meget forstaaeligt, da vi bor teat paa Sahara og det er utrolig toer luft. Har naturligvis aircondition, saa det ikke er for varmt, men man er alligevel toerstig.
Saa ja, han er en glad og sund dreng, men tidligt oppe. Og synes ikke engang at han er en typisk laerke, for hvis jeg ikke lagde ham i seng saa var han gerne vaagen til klokken 21.
Tror vist jeg holder her for nu :)
Med venlig hilsen
en mor