Svar: Vågner tidligt - 18 mdr.
8. august 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå det er frustrerede, at jeres dreng vågner allerede kl. 5 og jeg kan også godt forstå, at det er frustrerende, at han så samtidig først sover kl. 21 - han lyder som du skriver ikke til at være hverken en typisk ugle eller lærke ...
Det er rigtig dejligt at du har læst om emnet og er helt klar over hvordan det fungerer med små lærker, børn med tidlige søvnfaser, betydningen af rytme om dagen, måltiderne osv. Jeg kan se ud af dit brev, at du har 'læst på lektien' og derfor vil jeg ikke sidde her og gentage mig selv :)
Der er dog ingen tvivl om at jeres dreng, nok hører til de børn som har et lidt mindre søvnbehov end gennemsnittet - i hvert fald lige i øjeblikket. Han har en alder, hvor alt er mere interessant end at sove og han vil ikke sove tiden væk.
Jeg synes det lyder meget fint at bibeholde den plan for dagen du har sendt og det er helt okay at han sover 2 timers middagslur og herefter kommer op, så han kan puttes i nogenlunde tid om aftenen :)
I er også nødt til at give det lidt tid, det kan sagtens tage 3 uger eller mere at ændre på en søvnrytme og I har kun været igang i en uge + de dage du har ventet på svar ... Så tiden arbejder også for jer, ingen tvivl om det.
Det vil være meget fint at I fortsætter med ikke at underholde ham, når han vågner tidligt. Han skal ikke have mad kl. 5, morgenmaden skal stadig indtages kl. 7 som nu.
I kan evt. forsøge at give ham en godnatgrød som en del af putteritualet, så han er godt fyldt op inden natten og I dermed sikrer jer at han ikke vågner fordi han er sulten :) En banan og mælk er godt, men måske har han brug for mere og her gerne en grød, f.eks. havregrød, lavet med mælk og vand.
Men ellers tænker jeg altså at I lige nu lyder til at være på rette vej og at tiden arbejder for jer - og så må I nok acceptere at I har en dreng, som sover lidt mindre end gennemsnittet, men stadig sover helt okay og også lyder til at trives og ha det rigtig godt :)
Håber det giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske