Svar: Får min basse for meget mad?
8. august 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Olivias mor :)
Det lyder bestemt ikke som om at lillepigen får for meget mad samlet set, men det du naturligvis ikke hvis hun kaster op :)
Spørgsmålet er, om du måske skulle prøve at give hende lidt mindre af gangen og så lidt flere måltider.
Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske
Morgen: Havregrød, måske bare 1 dl. Vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: ½-1 stk rugbrød med forskelligt pålæg, suppleret med grøntsager - kogte æter, gulerødder, majs, godt kogte pastaskruer, lidt rejer, muslinger, ½ hårdkogt æg eller lignende. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, evt. lidt tykmælk eller lignende med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Aften: Mere og mere udgangspunkt i jeres mad, kød, fisk, grøntsager, sovs, ris, pasta. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, laks fra ovnen, fiskefilet osv. Mad der smager af noget og hvor hun både får noget der er moset og noget i stykker. Vand af kop.
Kan evt. suppleres med en lille godnatgrød
Flaske og puttes til natten som nu
Som du kan se foreslår jeg altså lidt mere til mellemmåltider og så måske lidt mindre ved hovedmåltiderne, det kunne være at hun så bedre kunne holde maden i sig :)
Men ellers lyder hun jo til at være en pige der stortrives!
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske