Svar: Vil ikke drikke mælk - 5 mdr.
9. juli 2004
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Din datter bør fortsat få størtedelen af sit behov dækket af mælk, da hun ikke er ældre end 5 mdr gammel. Du skriver at du ammer, har du nogen fornemmelse af hvor meget hun mon får der? Måske skulle du prøve at tilbyde hende lidt mere bryst, en enkelt gang om dagen er nok ikke nok.
Hendes mælkebehov behov vil ligge på ca 3/4 liter om dagen. Dertil kommer at hvis størtedelen af hendes mælk er erstatning, så skal du være sikker på om den mælk hun får er et 'fuldgyldigt præparat'. Jeg er i tvivl om Nan 2 er dette eller om det går under betegnelsen tilskudsblanding. Er det ikke fuldgyldigt bør hun kun få det der svarer til 2 måltider om dagen, så længe hun er under 6 mdr. I stedet bør du så amme hende lidt mere eller tilbyde hende erstatning af typerne 1 (fra fødslen). Måske vil en anden smag også skærpe hendes interesse.
Når hun bliver 6 mdr. kan du begynde at give hende små slurke sødmælk af en kop. Prøv allerede nu at tilbyde hende erstatning af en kop i stedet for flasken, hvis hun ikke rigtig gider den i øjeblikket.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske