Svar: Aptamil modermælkserstatning
11. august 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Elisas mor
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Aptamil er en ganske udmærket erstatning, der er ingen problemer i at du giver din datter dette. Det har været på markedet i mere end 50 år, naturligvis tilpasset efter den løbende forskning og udvikling på området og hvis hun er glad for smagen, maven fungerer bedre osv. så er det helt fint, at give hende dette.
Det er naturligvis lidt svært at få fat i, med mindre I er i Tyskland tit. Ellers må du købe noget andet til hende i Danmark, hvis I pludselig løber tør ... Ernæringsmæssigt burde De danske og de tyske erstatninger være lige gode :)
Aptamil indeholder både Prebiotiske saccharider (GOS/FOS), langkædede flerumættede fedtsyrer og andre ting, så din datter bliver fint dækket ind med det, som netop den nyeste forskning viser er vigtigt:)
Det er helt normalt at hun begynder at have behov for lidt mere mælk i døgnet. Hun er jo en stor pige efterhånden, som måske allerede næsten har fordoblet sin fødselsvægt, så det er helt naturligt, hvis hun har brug for lidt mere at spise.
Det kan også tænkes at hun har lidt travlt med at følge med i verden i løbet af dagen, så hun nogle gange slipper og ikke får spist helt nok, fordi hun er mere opmærksom på andre ting og så vil hun naturligt spise lidt hyppigere for at få sit behov dækket. Spiser hun ikke helt nok i løbet af dagen, vil hun naturligt søge det lidt ekstra om natten og det er helt normalt for alderen. De fleste børn vil have brug for 6-7 flasker/amning dagligt i denne alder, - tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, evt. eftermiddag, aften, sen aften og midt på natten ...
Du skal regne med at hun har brug for 1/6 af sin vægt i døgnet, det betyder at hvis hun vejer 7500g, så er hendes døgnbehov ca 1250ml. Fordelt på måske 7 måltider betyder det, at hun skal spise ca 180ml i hver flaske.
Når du både ammer og giver flaske er det naturligvis altid svært at vide præcist, hvor meget hun får. Det betyder ikke at du skal holde op med at amme, du må gerne give hende begge dele, men det er mere for at sige at hendes mælkebehov er naturligt stort og det er helt okay at du kan mærke, hvis hun lige nu virker mere sulten :)
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske