Svar: Babyen sover ikke
10. juli 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Henrik Dalgas
Børn har forskellig søvnbehov og 12 timer kan godt være normalt for et barn på 2 mdr. Der er forskel på om man taler om en helt spæd/nyfødt eller en dreng, der som jeres i en alder af 2 mdr. naturligt vil have flere vågne perioder og et større behov for kontakt.
Jeg vil mene at de fleste børn i 2 mdr´s alderen sover ca 10 timer om natten og så tager tre lure i løbet af dagen af 1½-2 timers varighed. Det vil sige måske ca 15 timer i alt, men som sagt er børn jo forskellige.
I kan godt forsøge at indføre lidt faste puttetider og et mere fast putteritual, hvor I f.eks. hver formiddag kører ham en tur i barnevognen.
Det er fint at I er opmærksomme på madindtaget, da de meget vågne børn ofte også er sultne børn (det er i hvert fald mit indtryk). Da I ud over amning også tilbyder erstatning, så burde jeres dreng jo vore dækket godt ind. I skal regne med at hans døgnbehov er ca 1/6 af hans vægt.
Jeg ved ikke om Nestlé producerer en speciel erstatning, som er mere mættende, det er højst sandsynligt. Hvis I vælger efter dette skal I være opmærksomme på at produktet er 'fuldgyldigt', hvilket betyder at barnet kan leve af produktet alene.
Jeg ved at Beauvais laver en erstatning med rismel (Allomin med rismel) som kan gives fra 2 mdr. Det må ikke gives før på grund af stivelsesindholdet. Det anbefales til børn som er meget sultne eller som gylper meget. Jeg vil tro at Nestlé laver et tilsvarende produkt, som I kan vælge da jeres søn så kender smagen bedre.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske