Svar: Mange bleskift om natten
13. august 2010
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at din dreng har haft en maveinfektion og deraf diarré, men når han i øvrigt er upåvirket, så er det ikke noget man normalt gør så meget ved.
Du har derudover sikkert også ret i at din dreng måske har en lidt sart mave og det er meget fint at du ammer ham. Det vil være passende med 4 amninger dagligt, med den alder han har nu og derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne begynde at give ham mere mad. Det er helt naturligt at maven skal holdes igang netop via kosten og sammensætningen af mad og det lyder faktisk som om at din dreng får i underkanten, når han kun spiser skemad 2 gange dagligt ... og også som om at han får alt for meget mælk ...
En plan for dagen til en 7 måneders dreng, vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, hvis han er god til at tygge, så giv ham små brødhapsere af en bolle med lidt smør, vand af kop.
Formiddagslur og skal ikke ammes først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på, opbløde med spyt. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Skal ikke længere ammes om eftermiddagen
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Det vil være rigtig godt at give ham f.eks. lidt ris med sovs, lidt laks fra ovnen, indmaden af en frikadelle eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se af denne plan, så skal der altså nu gives morgengrød og mos frokost og aften og derudover mellemmåltider både formiddag og eftermiddag - og så samtidig også 4 amninger.
Sammensætningen af kosten er vigtig for hans mavefunktion.
Du kan tale med jeres læge om, hvorvidt det derudover vil være en god idé at give ham mælkesyrebakterier i koncentreret form. Der findes forskellige typer, f.eks. bifiform minidråber. De gives som en 10 dages kur og det kan hjælpe på at hans mave atter stabiliseres.
Håber at ovenstående giver dig lidt idé om, hvad ændringer der nok skal til, for at I får skåret ned på blebudgettet :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske