Svar: Ændret søvn - 4 mdr.
13. august 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mette
Netop når børn bliver 3-4 måneder, så sker der udviklingsmæssigt rigtig meget som gør at de sover anderledes end tidligere og det er den forandring du mærker lige nu.
Det handler for det første om søvnen og søvnens sammensætning, søvnen får lidt flere faser nu, er lidt anderledes inddelt end den er hos spædbarnet og det kan mærkes. Derudover er din datter også i en alder, hvor hun ikke vil gå glip af noget, hun er på oplevelsesrejse og skal følge med i alt - det er som om at hun ikke har tid til at sove ...
Børn i denne alder vil derfor også sove kortere lure end de tidligere har gjort. De begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, de powernapper mere, vil ligesom ikke give slip på oplevelserne og har brug for at få det hele med.
Det betyder ikke at det er fuldstændig uden struktur, faktisk vil det være super godt, hvis I holder fast i at hun skal sove 3 lure i løbet af dagen. Det kan meget fint være en kort formiddagslur, en længere middagslur og så en powernap sidst på dagen. De fleste vil først i 6 måneders alderen kunne nøjes med 2 lure dagligt, så lige nu er 3 lure helt perfekt :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at I så småt er igang med skemad og det vil være rigtig fint, hvis du forsøger at følge den plan jeg har sendt dig der. Det vil således være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun naturligt får mælk inden hun skal sove og får lidt skemad 1-2 gange dagligt, når hun vågner af en lur.
Hendes vågentid skal være længerevarende og hun skal aktiveres rigtig meget, når hun er vågen. Hun skal ikke længere ses som et spædbarn der skal skærmes, men i stedet som en aktiv lille pige, der skal stimuleres både fysisk og mentalt.
Det er vigtigt at hun bruger sig selv motorisk, triller, cykle med hendes ben, lade hende stå på jeres lår, vugge hende, hoppe med hende, kilde hende så hun kluk-ler osv. ligesom hun skal pludres med, synges for, syng sange med fagter som hun kan følge og fascineres af osv. Det er vigtigt at vågen tid er aktiv tid, for at give hende en fornemmelse for hvad det vil sige at være aktiv og træt og have brug for at sove, så hun naturligt føler behov for en lur og derfor også sover længere, når hun så puttes :)
Du skal også være opmærksom på at hun får mælk nok og ikke kommer ind i en rytme, hvor hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem. Netop fordi hun er så meget mere opmærksom nu, så vil hun måske lade sig forstyrre under amningen, slippe, kigge på dig, smile til dig, tage lidt fat igen, atter slippe osv. Og derfor får hun måske ikke helt det indenbords, som hun naturligt har brug for. Det er derfor også vigtigt at du søger for at holde hende igang ved brystet, evt. lægger en skiftning ind under amningen, så hun naturligt får spist lidt ekstra inden hun så skal puttes til en lur :)
At hun er begyndt at søge brystet lidt hyppigere og vågne mere om natten kan godt være udtryk for at hun netop har brug for lidt mere at spise. Det er netop de hyppige amninger som øger mælkemængden, så jo hyppigere hun lægges til, jo mere mælk producerer du ... :)
Så lidt skemad og så fokus på at hun om dagen skal spise effektivt og godt hele dagen igennem, vil være godt hos jer og så skal hun sove sine 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske